Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 829 ggr
Kaniiiiiintjej
7/12/18, 9:49 PM

Cancer hos min kanin

Jag tror kanske min kanin har någon sorts cancer eller tumör på magen. Hon är en hona på sju år och jag märkte för kanske fem månader sedan att hon hade knölar på magen (vid juver). Jag fick panik och tvingade min mamma att ta kaninen och mig till en vetrinär. Då visade det sig att hon antagligen var skengravid. Och det var hon antagligen för hon har en partner (i form av en kudde, haha) som hon brukar gosa med och som hon alltid skyddar/hoppar framför när en främlig kommer till buren. Iallafall så upptäckte jag för någon vecka sedan att hon har en stor, ganska hård, knöl som går från ena bakbenet/ungefär vid vulvan till högra juvret närmast. Och jag är orolig att det är juvertumör eller livmodercancer. Jag kan inte ta henne till vetrinären själv för det ligger så långt bort och behöver att min mamma kör mig men hon vägrar för att ”det är ett slöseri med pengar då hon ändå är så gammal så det spelar ingen roll för vi kan ändå inte hjälpa henne” och ”om hon måste opereras kanske hon ändå inte överlever så det är ingen idé”. Och nu kanske min mamma låter dryg men det är hon verkligen inte hon är också lite orolig för min kanin, långt ifrån lika orolig som jag är dock och jag på något sätt förstår henne då min kanin är väldigt gammal. Jag är väldigt orolig då hon är det bästa jag har och jag älskar henne (låter kanske dumt men så är det!). Hon har inte nedsatt apptit vad jag har märkt (brukar ge henne mat på kvällen och då fylla den helt, sedan ge henne frukt på dagen). Hon kan dock kanske ha blivit lite mindre aktiv men det är också svårt att säga då hon alltid varit väääldigt kelig och myser hellre än hoppar omkring. Men förut kunde hon få lite ”tokryck” och hoppa runt i buren tills jag släppte ut henne så hon kunde hoppa omkring på mitt golv. Nu förtiden ligger hon bara i sin bur, på sin kudde (nej hon juckar inte med sin kudde då), nära vattenflaskan och matskålen. Hon hoppar visseligen omkring när jag släpper ut henne men oftast efter fem minuter hoppar hon till mig och slickar mig på armen och vill gosa. Men återigen så brukar hon alltid göra så. Hon har en midre knöl också vid det vänstra juvret vid vulvan också men den är mest en knöl på sjävla juvret, är inte lika hårt och går inte från juvret till bakbenet/vulvan.

Annons:
tiger tok
7/12/18, 10:58 PM
#1

Vad äter hon?

Kaniiiiiintjej
7/12/18, 11:53 PM
#2

#1 Hon äter såndär vanlig kaninmat man kan köpa i mataffären. Har aldrig varit ett problem förut och hon äter ingen annan mat än den (har provat bantningsfoder och vanligt foder från djuraffär).

tiger tok
7/13/18, 7:15 AM
#3

#2 äter hon hö? En kanin mår inte bra av att äta bara kaninmat och frukt, det är alldeles för sött och fett. Köp hö och se till att hon börjar äta av det, samtidigt som du börjar ge henne hö, ger du henne mindre av kaninmaten och frukten, tillslut börjar hon äta höet. Att du måste göra detta beror på att din kanin kommer få, om den inte redan har det vill säga, alldeles för långa tänder. Tror du att du kan ta en bild på hennes tänder? Att hon är sju år är tyvärr ingen anledning till att inte ta henne till veterinär, jag har haft kaniner som blivit tolv år, så om hennes knöl nu är något farligt (inte säkert att den är farlig) så är hennes ålder ingen anledning till att inte ta henne till veterinär. Det är eran (din mammas) skyldighet enligt lag att ta din kanin till veterinär!

Kaniiiiiintjej
7/13/18, 1:29 PM
#4

Hon äter alltid hö, ser alltid till så att hon har hö i buren. Jag var med henne hos vetrinären för ca 6 månader sedan och då tittade de på hennes tänder och då såg det jättebra ut. Det kan ju såklart ha ändrats på ett halvår men jag kommer inte kunna ta bild på hennes tänder, hon kommer nog antagligen slå mig eller bita mig om jag försöker tyvärr. Men jag tror inte det är något fel på tänderna. Ska berätta det för min mamma och tack så mycket för att du engagerar dig!:)

Upp till toppen
Annons: