Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2262 ggr
[Svea&Sabina]
7/12/18, 8:22 PM

Omöjligt att klippa klorna

Idag försökte vi klippa klorna på kaninerna, men det var omöjligt på den ena. Sabina gick bra i slutet, så hon fick alla klor klippta, men Svea är omöjlig. Hon sprattlar och bits. Vi testade att bära och lägga henne i olika positioner och sätta en handduk runt henne, men ingenting funkar. Vi fick en tass klippt, men ingen mer. Vi avslutade och hon fick gå tillbaka till hagen. Jag förstår inte hur uppfödare kan klippa klor på sprattliga kaniner, hur gör dem? Hur kan det alltid gå så lätt för dem, men när man får hem kaninen så är det omöjligt? Vi ska testa att klippa hennes klor imorgonkväll, men nästa gång klorna ska bli klippta så åker vi till Fäboden.

Annons:
[Svea&Sabina]
7/12/18, 8:32 PM
#1

Jag råkade klippa i Sabinas pulpa, så det blöder lite lite. Nu ligger hon ihopkurad i hagen, kan hon ha ont eller är hon fortfarande stressad?

Stallmima
7/12/18, 9:05 PM
#2

Det gör nog lite ont så hon ligger nog och trycker för att "gömma" sig. Finns det ingen som kan lära upp er att klippa klorna som har erfarenhet av sprattliga ninisar?

[Svea&Sabina]
7/12/18, 9:08 PM
#3

#2 Jag vet inte om det finns någon i närheten av oss, men Fäboden tar bra hand om sina kaniner. Jag köpte en kanin därifrån förut och tanten kunde bära kaninen i 20 minuter utan att han sprattlande, men när han kom till oss så var det omöjligt att bära honom.

Stallmima
7/12/18, 10:40 PM
#4

#3 Men det låter ju bra   👍

tiger tok
7/13/18, 2:05 PM
#5

#3 var bor du? Är hon lugn när du bär henne?

[Svea&Sabina]
7/13/18, 4:27 PM
#6

#5 Det går inte att bära henne, så jag tar henne i transportbur..

Annons:
[Svea&Sabina]
7/13/18, 4:28 PM
#7

Förut kunde jag bära henne, men nu är hon värre än någonsin. Jag får inte ens tag på henne i buren utan att ställa in transportburen.

[Svea&Sabina]
7/13/18, 5:21 PM
#8

#5 Jag bor i Uppsala

[Svea&Sabina]
7/14/18, 8:08 PM
#9

Vi försökte att klippa klorna idag igen, men det är omöjligt. Jag måste köpa en transportbur innan jag ska åka till Fäboden och jag vet inte ens om dem klipper klor. Det är pinsamt att behöva ha på sig jacka, tjocka handskar och en filt över benen bara för att klippa klor. Vad ska vi göra? Hur kan uppfödare lyckas så bra?

cissi_1993
7/15/18, 7:34 AM
#10

hur gammal är kaninen? tänkte om allt detta sprattlande har med tonåren att göra eller något annat. jag har själv haft en sprattlig kanin kanske inte såhär sprattlig dock  men det gick alltid bättre att klippa hennes klor när hon varit ute och gjort av med energi. så vi tog en lång promenad eller tränade hoppning innan hon fick klorna klippta men sen är det alltid enklare om man är två en som håller kaninen och en som klipper, du har inte möjlighet att fråga uppfödaren om hjälp och råd? jag hade jätte mycket hjälp av min. 

hur umgås du med din kanin? ju mer tid du lägger på en kanin ju mer kommer du att få ut av den så även om det är svårt att ha en sprattlig kanin så kan dom bli underbara kaniner man måste bara hitta rätt sätt att umgås med dom.

[Svea&Sabina]
7/15/18, 8:00 AM
#11

Hon är 14 veckor ungefär. Vi klipper klorna på kvällen och då har dem varit ute i Hage hela dagen, så energin är slut. Uppfödaren bor 40 minuter härifrån och så lång vill inte jag åka bara för att få klorna klippta. Jag är med kaninerna flera gånger om dagen. Jag går till buren flera gånger om dagen, men nu när dem är i hagen hala dagarna så sätter jag mig i hagen hela tiden.

cissi_1993
7/15/18, 8:21 AM
#12

Hage är bra men frågan är om det verkligen tar all energi eller bara lagom mycket energi? min kanin funkar så att även om hon är frigående inne blir hon inte helt slut utan har en energireserv kvar till just såna här tillfällen när man vill att hon ska vara lugn. därför har promenad/hoppning funkat bra för mej. vad bra att du umgås med dom mycket för ju mer dom litar på dig ju lättare blir det. 

det kan vara värt att ringa uppfödaren i alla fall då dom kan ha bra tips? som du kan få över telefon och funkar inte dom kan det vara bra att åka dit en eller två gånger för att lära sig. Kaninernas klor växer hela livet. 

tyckte att 14 veckor kändes tidigt för tonår men första året är alltid det värsta så ha tålamod.

[Svea&Sabina]
7/15/18, 9:11 AM
#13

Jag har beställt en sele, så jag ska selträna dem direkt när jag fått hem den. Vi kan skriva ett mail till uppfödaren och få tips? på hur hon gör.

Annons:
cissi_1993
7/15/18, 1:04 PM
#14

så bra hoppas det fungerar

[xx-juvelen-xx]
8/2/18, 3:35 AM
#15

Innan jag läser något så svara jag rubriken , min kanin Tindra är extremt skittlig uder fötterna och spratlar då mycket så det blir omöjligt att klipa klorna, men du får vara bestämd och lugn med kaninen, anars kan det också va föe kaninee har svårt att andas på rygg testa då klipa dom ståendes

Upp till toppen
Annons: