Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1129 ggr
[Svea&Sabina]
2018-07-12 14:16

Hagen eller buren (värme)

Jag har ställt frågan tidigare men hittar inte inlägget, så jag frågar igen. Det ska vara 30 grader i 2 veckor, så jag undrar om det är svalare för kaninerna att vara i hagen eller buren? Idag får kaninerna vara i hagen hela dagen för att jag tror att det är varmare i buren. Vad tycker ni? Dem har kylklampar, iskallt vatten och skugga i hela hagen.

Annons:
[Svea&Sabina]
2018-07-12 14:18
#1

Jag har läst och hört folk som säger "kaninerna får komma ut i hagen ikväll när det är svalare", så därför undrar jag om det är varmare i hagen?

Maria
2018-07-12 14:51
#2

Det beror väl lite på hur hagen är placerad. Sol, skugga, blåsigt eller liknande tänker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nea00
2018-07-12 15:02
#3

Det är svalare i hagen om det är nån skugga där. Gräset är även svalare där. Där min kanin har sin Hage så har jag låtit gräset växt i nån vecka så det blir högt gräs och svalt, jätteskönt för kaninen att lägga sig i. Om du lägger nån slags tunnel i skugga i hagen, så blir det även skönt för kaninen att lägga sig i den tunneln och svalka sig :).

Maleficum
2018-07-12 15:12
#4

I hagen kan man vattna på marken också som gör marken sval för dem att ligga på så så länge de har ordentligt med skugga i hagen skulle jag hålla dem i Hage.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Svea&Sabina]
2018-07-12 15:57
#5

Tack för svaren! Det är ett stort parasoll som gör skugga i hela hagen. #4 Ska jag vattna timmar innan de ska ut eller precis innan?

Nea00
2018-07-12 21:44
#6

#5. Om du ska vattna hagen innan de kommer ut så beror det ju på hur mycket vatten du tar :). Det räcker ju så att det blir blött liksom, inte geggigt haha. Så om du tar så det räcker så skulle jag tycka max en kvart innan de kommer ut så att gräset verkligen håller sig blött. Och eftersom att du säger att ni har parasoll som ger kaninhagen skugga så håller sig ju gräset blött :).

Annons:
[Svea&Sabina]
2018-07-12 22:28
#7

Jag har funderat på att ta in kaninerna i garaget de varmare dagarna, men det står bensin där, så är det verkligen en bra idé?

Nea00
2018-07-13 09:08
#8

#7. Jag har faktiskt ingen aning om det går. Men du kanske kan söka upp nåt eller fråga nån som är kaninkunnig haha? Nu vet ju som sagt inte jag om det är farligt eller inte, men du borde ju ta reda på det först innan du tar den ”risken” tycker jag :).

[Svea&Sabina]
2018-07-13 13:04
#9

Jag ska inte ta in dem till garaget 😁

Maleficum
2018-07-13 17:20
#10

#5 Jag vattnar bara på så att marken blir lite blöt/fuktig. Är det riktigt torrt och varmt kan jag vattna på lite även när han är ute i hagen (men undviker att spola direkt på honom). Är det i skugga kan marken ofta hålla sig fuktig rätt länge speciellt under ytan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Svea&Sabina]
2018-07-13 17:49
#11

Är det dåligt att marken håller sig fuktig länge eller menar du att det är bra?

Maleficum
2018-07-14 18:50
#12

#11 Det är bra för då får de svalka under längre tid :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Svea&Sabina]
2018-07-17 10:13
#13

Idag tar jag in kaninerna för att det är mycket svalare på nedervåningen. Jag undrar om det är en bra idé att ta in kaninerna eller låta dem vara ute?

Annons:
Upp till toppen
Annons: