Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1187 ggr
multicorocca
2018-07-10 19:33

Ögonbajs

Varje dag ser jag min kanin med vit gegg runt ögonen samt intorkat gegg också. Det har varit så nu i 5 veckor, sedan jag hämtade hem honom, 7 veckor gammal.  Jag rengör ögonen varje dag och jag har även klippt ner runt ögonen, men det lyckas ändå bli skitigt. I övrigt är han pigg och matglad samt så är nosen torr. Vad kan detta bero på?

Annons:
[Maria-Gerbiler]
2018-07-10 20:43
#1

Har du testat att byta ut bottenmaterialet? Ex-vis spån kan ju damma väldigt mycket. Bor han utomhus?

Min kanin hade ett rinnande öga ett tag och det blev bättre när jag slutade med spån. Dock var hans ögongegg genomskinligt istället för vitt. :/

multicorocca
2018-07-10 21:18
#2

Ja jag använde halm i hela buren, men har slutat med det för tillfället, sedan testade jag fleecepläd men det funka inte heller. Därefter valde jag att inte ha något i buren, men ingenting hjälper. Han bor inomhus. Kan det vara höet? Köper från affär. 

Det går ju inte att använda andra bottenmaterial då han är en dvärgteddy.

Tussaan
2018-07-11 21:37
#3

Filt bör du ju definitivt kunna ha tänker jag, han måste ju ha något underlag för att inte få trycksår osv. Ögonproblemet är nog möjligtvis något som följt med från uppfödaren och kanske behövs kollas mer noga på. Låter som att ett veterinärbesök kan vara dags i och med att det inte har hjälpt med att tvätta ögonen eller klippa ner pälsen, du behöver nog kanske någon ögonmedicin som hjälper. Lycka till !

Linnea0001
2018-07-13 16:38
#4

Du måste ha något underlag i buren. Vad är det för ras? Min kanin hade vitt kladd på ögat och det var en ögoninflammation.

Upp till toppen
Annons: