Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3313 ggr
ninen DH
2018-07-08 16:43

Dosering Critical Care

Alltsååå… jag bli galen…!

Jag har precis varit inne hos veterinären med min kanin vars mage har stannat av. När jag skulle börja stödmata honom (med critical care) insåg jag att veterinären glömt skriva hur mycket cc per dag han ska ha och kliniken har stängt vilket innebär att jag inte kan ringa dit och fråga. 

Så jag började kolla efter instruktioner om dosering på cc påsen, på nätet, på gamla instruktioner jag fått medskickade av andra veterinärer (då detta har hänt tidigare) och det står olika ang dosering överallt! Jag blir galen för det står verkligen helt olika överallt, det är allt från 70ml till 270ml! 

Så skulle vara väldigt tacksam om ni har ngt svar på hur mycket cc han ska få i sig per dygn!

Annons:
Ljungåsen
2018-07-08 20:36
#1

Doseringen är 3 tsk pulver per kilo kanin och dygn. Sedan blandar man pulvret med ungefär dubbelt så mycket vatten som pulver. http://www.oxbowanimalhealth.com/our-products/professional-line/critical-care/ Står under Feeding direction & additional tips?.

ninen DH
2018-07-08 23:59
#2

Fast nja, tbsp på eng (som det står på sajten)= matsked på svenska Och då blir det 270ml per dag, blir inte det jättemycket?

Ljungåsen
2018-07-09 06:24
#3

Du har rätt. Tre matskedar per kilo kroppsvikt och dygn ska det vara. Tre matskedar är 45 ml. Vad väger kaninen?

Upp till toppen
Annons: