Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 767 ggr
Lakritsstjärna
7/6/18, 10:47 PM

Slår nästan ihjäl varandra efter nya burar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag gjorde om i kaninhagen och tog ut de gamla burarna och ställde in en ny bättre bur. Problemet är bara att nu bråkar kaninerna jätte mycket. De har bott i hop länge men nu är det som om de skulle vara nya för varandra och de slår hälft ihjäl varandra. Jag blev tvungen att separera dem och det har även slutat med ett veterinär besök där en kanin förlorat ett öga och fick sy i nacken. En annan kanin har ett öra kortare än tidigare. Vad hände och kommer de aldrig kunna vara tillsammans igen nu? Har 5 kaniner men det är bara de 3 älsta honorna som ryker ihop. Så här såg en kanin ut när jag kom ut på morgonen. Ögat nästan borta och en massa var och i nacken var det ett öppet sår stort som nästan 2 fem kronor.

Annons:
ninen DH
7/8/18, 4:58 PM
#1

Å fy vad läskig! Det är ju tråkigt att de måste vara själva, men jag skulle ändå  inte sätta  ihop dem efter det..! Det där verkar varit ett väldigt stort bråk och då kommer de nog vara gladare ensamma istället.

Springflower_Haruki
7/10/18, 1:04 PM
#2

Tror du ska separera dem tillfälligt men så dem kan se varandra. Jag hade 4 honor, 2 vuxna och sedan lade jag till två ungar. Jag hade dem separerat i början och på så sätt vande dem sig. När dem blev tillräckligt stora så fick dem bo tillsammans. Jag ska inte ljuga och aga att det var regnbågar och solsken utan i början slogs dem rätt mycket. Dem delade upp sig och ibland fick dem några skador (inget farligt) men sedan lugnande det sig. Dem slogs för rank i gruppen och se vem som bestämmer och inte. Men när det lade sig var det lugnt. Så jag tror du ska dela på dem ett tag och sedan prova. Ta en vuxen med dem som var lungan och se om det funka och sen nästa och nästa. Se vilka som funkar och sedan så kan du försöka sätta ihop dem som inte funkade alls. Du ska såklart vara med om något händer. De kan ge dom båda mat i samma bur med lita avstånd så de kan vara lungan för så vänje de sig vid varandras närvaro. När detta sker ska det också gärna finnas mycket plats för kaniner som känner sig instängda kan lätt bli mer aggressiva. Och om det inte funkar alls så måste du nog dela på dem. Detta jag nyss berättade gjorde jag på mina två hanar jag har nu då honorna dog och hanar som du kanske vet kommer nästan aldrig överens. Dem sloss jätteaggresivt och försöker döda den andra. Men genom att göra detta så kan mina två hanar ligga tillsammans. Dem slickar på varandra och äter tillsammans även om ingen av dem är kastrerande.

Upp till toppen
Annons: