Annons:
Etikettallmänt
Läst 1403 ggr
Linnea0001
2018-07-06 11:37

Extremt liten kaninhane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en liten kaninhane som är 12 veckor och väldigt smal. Vi köpte honom av en uppfödare som var orolig för att han var så mycket mindre än sina syskon. För några dagar sen vägde han 200 gram men nu har han gått ner i vikt igen (30 gram). Min fråga är vad jag kan ge honom så han går upp i vikt? Han är inte så förtjust i pellets vad jag märkt.. här är en bild på honom. Han får platts i min ena hand utan problem.

Annons:
Tusseen
2018-07-07 22:07
#1

Testa ge honom godis från djuraffärer, det är inte det bästa att ge men eftersom han är så tunn och smal så behöver han kanske det. Om du märker att han äter det så kan du ju blanda med något nyttigare som pellets så kanske hak börjar äta både och.

Tusseen
2018-07-07 22:07
#2

*han

Arcade-Foodie
2018-07-07 23:51
#3

Han kanske har något fel med magen, då han har gått ner i vikt, 30 gram är väldigt mycket på några dagar, speciellt för en unge som ska växa. Men havre funkar att ge om man försöker få någon att gå upp i vikt. Men om det inte fungerar och han forsätter tappar vikt bör du ta honom till veterinären och kolla att allt är bra med honom.

Peak303
2018-07-08 11:15
#4

Frågan är om han är helt frisk om han nu är så pass liten. Ser ut att vara vit brunögd? 

Vilka färger är hans föräldrar? 
Tänker om vitscheck är en bidragande faktor. Vilken ras? är han? 

Ge honom mycket hö som är näringsrikt.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Novachan
2018-07-08 12:09
#5

Har ni varit hos veterinären med honom? Annars kan ni ju iaf ringa och rådgiva och se om de kan komma med tips? ni kan testa innan ni tar honom på ett besök dit (om de inte tycker att ni bör komma in på direkten)

Linnea0001
2018-07-08 19:58
#6

Hans föräldrar är vita och grå. Han är 50% Lejonhuvad och 50% dvärgvädur, på bilden ser det ut som han har bruna ögon men han har egentligen blåa. Han är pigg i övrigt och kommer fram så fort man går förbi buren. Tack för alla tips? jag fått om mat jag kan ge. Jag ringer nog veterinären ifall han inte har gått upp i vikt om någon dag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: