Annons:
Etikettallmänt
Läst 1319 ggr
Agnes.stoltzz
2018-07-04 19:12

Han klarar inte att bli lyft .-.

Hej! Köpte i slutet av mars en liten rex hane! Han hade inte blivit så hanterad innan (bode i ett stort avelstall, ett år.) men ändå otroligt nyfiken och trevlig kanin. Han kommer fram när man hälsar och springer efter en när man går, hoppar banor, går lös på gården och trivs suveränt med vår hund. Det ända som brister är när jag lyfter honom. Oj som han sprattlar :/ Hur ska jag få honom att ta det lugnt? Ska använda en handduk/filt och ta honom i tills han lugnart sig (Funkade på min förra kanin), men har ni något annat tips??

Annons:
Ljungåsen
2018-07-04 19:16
#1

Den här länken tycker jag beskriver bra hur man gör. http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp Min kanin går numera att plocka upp utan problem, men det tog ett tag, med mycket övning.

Namiko
2018-07-04 22:02
#2

Det som har funkat för mina kaniner är att göra många korta lyft. När kaninen är nära så sätter jag snabbt in händerna under kaninen, en just bakom frambenen och en bakom rumpan, lyfter precis så tassarna lättar från golvet, sätter direkt ner kaninen igen och släpper. Vill kaninen springa iväg sen så låt den göra det, jaga aldrig kaninen för att lyfta utan passa på när han är inom räckhåll. Det tar inte mer än några sekunder innan kaninen är fri att göra som den vill igen och dom hinner inte bli oroliga och börja sprattla på den korta stunden, dom stannar dessutom nära golvet/marken vilket är en trygghet för dom. 

Jag upprepade det där 2-3 gånger om dagen och redan efter en vecka var kaninerna mycket lugnare vid lyft. När dom har vant sig så kan man fortsätta att göra såna små lyft en gång om dagen bara för att hålla uppe träningen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Springflower_Haruki
2018-07-10 13:43
#3

Jag har också en liten Rex hane som födes i februari så han är 4 månader nu. När jag. Bar upp honom högt, alltså stående fick han ofta panik och sprattlade. Så då provade jag men att klappa honom lugn först på marken och sen lyfta upp honom snabbt i min famn när jag satt ner. Detta var han någorlunda lugn med och när jag klappade och gosade med honom vart han jätte lugn. Därefter provade jag att lyfta upp honom mot bröstet och klappa honom lugnt. Sedan ställa sig upp lätt och sist helt. Om han fick jättemycket panik sate jag mig ner igen om började om. Fast om han ville hopp bort så lät jag honom det. Nu är han fortfarande lite rädd att bli buren högt och jag tror att han kan vara lite höjd rädd så jag brukar sitta ner men när jag bär honom någonstans så gör jag det gärna fort och inte länga sträckor. Annars är han kärr lung i famnen och älskar att bara kela med en i timmar.

Frosstis
2018-07-10 15:20
#4

min liten Rex kan inte heller bli upplyft

Upp till toppen
Annons: