Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1166 ggr
Nisfisen06
6/28/18, 7:19 AM

Bära nyfödda ungar

Dotterns hona har nu fått sina kaninungar och det blev 4st. Jag har läst att en del väger sina ungar för att kolla så de går upp i vikt. De klappar honan och gnider in händerna i honans bajs innan. Men så läser jag att en del skriver att man absolut inte får flytta på ungarna. Undra nu vad man slka göra. Dottern har inte sett honan varit i boet så mycket hos ungarna. Hon är orolig över att de inte får någon mjölk när de ligger gömda i boet. Så jag personligen skulle gärna vilja ta upp och väga dom. Dom är 3 dagar gamla idag.

Annons:
blåros
6/28/18, 7:24 AM
#1

En hona är oftast inne hos sina ungar och diar på morgonen, innan man själv är vaken. Jag själv har aldrig direkt behövt väga mina ungar, om jag inte sett att någon är väldigt lite och behöver ev extra näring, mer ser alla ungar friska och pigga ut så hade jag inte pillat så mycket på ungarna nu i början. Men ska du röra dem så kanske ta ut honan ur buren, och smeta in dina händer i hennes lukt för att hon inte blir orolig sen. Lycka till med dem små :)

tiger tok
6/28/18, 1:36 PM
#2

Öppna boet lite och se så att alla ser fina ut och så det inte är någon död unge. Honan är bara hos ungarna tidigt på morgonen och/eller sent på kvällen. Så ingen fara på den biten.

Katti
6/28/18, 8:06 PM
#3

Det finns ingen anledning att pilla med ungarna, annat än en snabb koll om dagen. Aldrig har jag, eller skulle jag, smetat in mig med bajs för att ta i ungar och aldrig har en hona haft ihjäl sina ungar för att jag har rört dem. Det ska en mentalt frisk och normalt tam hona klara helt enkelt! Det är bara några enstaka honor genom åren som jag har flyttat på när jag tar i ungarna. Fem på sin höjd, av minst ett par hundra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: