Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1382 ggr
Emelie J
6/23/18, 8:29 PM

Min kanin sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Idag hämtade jag min kanin från ett kanin pensionat som han har varit på tidigare. När var allt som vanligt men min kanin var lite sur som han är efter han åkt i transport bur. Ett par timmar senare när jag skulle gå ock kolla till honom såg jag att det var 20 - 30 bajsar som satt i ihop med varandra i en stor klump. Han har aldrig haft det tidigare och jag är orolig om det kan vara av någon speciellt. Han har inte ätit någon som han inte är van vid. Pellets, hö och lite morot och sallad.

Annons:
Hejherrkanin
6/23/18, 8:41 PM
#1

Det är ett tecken på att tarmarna håller på att vridas att bli mindre, tecken på att din kanin har levt i en ständig stress. Om det fortsätter såhär kommer kaninen försättas i ett tillstånd då den kan dö. Kontakta veterinär!

Ljungåsen
6/23/18, 8:54 PM
#2

Det är blindtarmsavföring. Normalt brukar kaninen äta upp den själv, så man brukar inte se den. Läs gärna mer i länken nedan. http://kaninmagazinet.se/2012/april/kaninens-matsmaltningsystem.html

Emelie J
6/23/18, 10:19 PM
#3

Tusen Tack! Han måste varit stressad att vara på pensionatet. I vanliga fall brukar han inte vara stressad. Han har aldrig haft det tidigare.

Hejherrkanin
6/23/18, 10:24 PM
#4

#3 Två av mina kaniner har dött av det där, hemskt att det händer. Hoppas att det blir bra med kaninen!

Upp till toppen
Annons: