Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1653 ggr
Pjupp
6/15/18, 12:53 AM

Tror inte min kanin tycker om mig...

Hej,

Jag har en dvärgvädurskille på snart 6 månader nu. Yoda, som han heter har alltid varit väldigt snäll men han är inte direkt kelig vilket är väldigt tråkigt då vi skaffade honom lite pga. att jag haft det tufft psykiskt det senaste året och behövde sällskap, speciellt nu eftersom jag väntar på ett nytt jobb som jag dessvärre inte startar förrän senare i år. Därför var det perfekt att skaffa en kanin då jag skulle vara hemma med honom under nästan hela hans första år. Även om vi hållt på massor med honom under dessa 6 månaderna så vill han inte bli lyft och sprattlar väldigt mycket och vill inte gosa, man får klappa honom och han älskar att bli kliad framme vid nosen och sitter med stängda ögon och tuggar men bara om man klappar när han är på golvet, sitter man ner och lyfter upp honom i knäet så kan han sitta spänd som en pinne, det går att klappa honom men så fort man slutar så hoppar han iväg och blir typ sur för att man lyfte upp honom, går och tuggar på något eller stampar en gång hårt med bakbenet när han hoppar iväg från en, känns konstigt då han uppskattar att bli klappad? Samma sak när man sätter sig ner vid buren så vill han krypa in i svanken på mig men då biter han sönder min tröja i ryggen och när jag puttar ut honom så går han fram och biter sönder sin tunnel, det syns på honom att han blir irriterad. Börjar jag då klappa honom så lugnar han sig oftast.

Då vi bor i lägenhet, ca 66 kvadrat så inte speciellt stort, och jag inte vill ha honom instängd i sin bur så har vi gjort ett "Yoda-space" med kompostgaller runt hans bur där han får röra sig fritt dygnet runt, trots detta (och en jäkla massa leksaker, kartonghus, pinnar etc) så biter han på gallret och har även börjat gräva en massa i sin bur. Vi ville väldigt gärna att han skulle få vara ute fritt med oss då hans bur står i vårt vardagsrum/kök och vi ofta är där, men golvet är lava (superomöjligt att gå på enligt Yoda) och vi lägger ut en yogamatta så han har kunnat komma bort till soffan och mattan där. Han  har verkligen tyckt att detta varit superroligt och kutat runder som attan kring bordet och i soffan, superroligt tyckte vi och på kvällarna gillade han att hoppa upp i soffan bredvid oss och lägga sig på sidan och slappa. Sen nu för två veckor sedan så började han med att gräva en massa på mattan och även i soffan ibland och puttar man till honom så vänder han på en femöring och typ grymtar åt en, blir lite rädd att han ska attackera handen.  Sen har det såklart kommit något plutt i soffan ibland och det är ju bara att plocka upp men den senaste tiden har han kunnat lägga säkert 50 pluttar på en halvtimme, ibland i högar i soffan (gärna runt mig om jag sitter där). Sen till det tråkigaste så har han från ingenstans börjat kissa i soffan, han har varit jätteduktig på att kissa i sin bur och det är inte så att det är ett misstag att han gör det för han kan sitta i sin bur, hoppa ut hoppa upp till oss och sen sätta sig och kissa. Har även väntat med att släppa ut honom tills jag ser att han kissar i pottan men liktförbannat hoppar han upp och kissar i soffan 5 minuter senare ändå. Sen nu förra veckan så satt vi i soffan, han låg utsträckt bredvid min sambo, så reste sig min sambo och Yoda går bort till mig, hoppar upp i knäet på mig, vilket han inte gör om han inte bara ska ta sig över till andra sidan, och kissade på mig. Blev jätteledsen. Dagen efter gick han upp och kissade i soffan igen och vi har nu fått tvätta soffan varje dag i en vecka och nu får han inte komma ut alls mer för vi orkar inte mer och soffan blir förstörd. Han har även börjat bita på saker och slutar inte förrän man går bort och puttar bort honom från det han tuggar på.

Har gråtit så mycket över den här kaninen under de här månaderna och nu mer än någonsin och visst man kan aldrig förvänta sig att ett djur ska vara som man vill, dom är individer precis som oss, men det känns verkligen som om jag får mycket skit från honom. Försöker även att bli vän med han med godis men ska man ge honom en morot så rycker han biten ur handen på en och hoppar in i sin bur, ibland när jag ska lägga något gott i hans skål så kan han hoppa in i buren, stampa till hårt med bakbenet och titta på mig precis som "Ge hit det." Svårt att förklara men han är inte rädd. Han får såklart inget godis när han gör så heller. Nu får han som sagt inte komma ut mer, han får såklart vara i sitt "Yoda-space" men inte mer än så. Tycker jättesynd om honom för det är klart att han blir ensam där och vi kan ju inte sitta inne hos honom hela tiden, dessutom vill jag inte att mina kläder ska bli söndertuggade hela tiden. 

Jag har börjat ge upp och vi diskuterar nu om vi ska sälja honom, det är tråkigt för vi tycker ju om honom men ska jag vara ärlig så vill jag inte vara med honom mer eftersom han gör såhär, och det inte verkar som om han tycker om mig alls…Han gör mig ledsen och just nu är det inte det jag behöver. Han är kastrerad sen en månad tillbaka. (Så ni har alla fakta)

Vi gör så gott vi kan så vill helst inte ha några onödiga kommentarer, hade gärna haft honom ute mer men vi bor på 8:e våningen och vi har precis börjat försöka ha han ute i koppel. 
Nu blev detta väldigt långt, förlåt för det, men för er som orkar läsa så hade tips? varit guld värda. Har verkligen grubblat länge på detta nu och jag orkar inte mer… Vad ska jag göra?

Annons:
tiger tok
6/15/18, 10:09 AM
#1

Jag skulle testat att säkra allt ni inte vill att han ska tugga på, och inte ha honom i soffan. Och sedan ha honom lös så mycket som möjligt. Detta hade jag gjort ett tag (några veckor) för att se om det inte blir bättre från kastreringen. Det finns fortfarande testosteron i kaninen flera veckor efter kastreringen. Mycket av det du beskriver låter som revir hävdande. (Bajsa, kissa, bita, stampa), börja om med lådträningen också. Jag skulle respektera hans revir dessa veckor också, för att han ska känna att han kan komma till er för sällskap, men att ni aldrig stör honom i sitt revir (Yoda space). När han är i sitt Yoda space så hade jag varje gång jag går förbi, gett honom en liten godis, så ni blir något att se framemot. Om han är lös så hade jag försökt ha godis i fickorna, och då gett honom när ni går förbi.

Pjupp
6/15/18, 1:04 PM
#2

#1: Vi har tagit bort allt han kan tänkas tugga på förutom hans egna saker. Sen är det svårt att inte ha honom i soffan då hans bur står precis bredvid den och vi bor som sagt inte så stort så det är den enda platsen där buren kan stå, han vägrar ju gå på golvet så mattan och soffan är ju det enda stället han gillar att röra sig på så det är svårt att ha honom lös om han inte får vara där och därför blir det också svårt för honom att komma till oss för sällskap.  Jag testade mycket godis i början eftersom många säger att den snabbaste vägen till en kanins hjärta är genom magen 😉men han blev så snaffsig och började dyka på handen så fort man skulle hälsa och det är inte den typen av relation jag vill ha med något djur, så han får godis ibland och nu dyker han åtminstone inte på händerna längre utan kommer mer fram för att sniffa/hälsa, men förstår hur du menar annars.
Men kommer hans "revirbeteende" vara kvar för evigt eller är det bara som en tonårsperiod? 😕

tiger tok
6/15/18, 1:29 PM
#3

#2 kan ni inte försöka täcka fler ytor med matta då? Jag skulle vänts tills det gått 8 veckor sedan kastrering, så testosteronet gått ur kroppen, då är det möjligt att revirhävdande dämpas/försvinner.

Pjupp
6/15/18, 3:20 PM
#4

#3: Vi har funderat på att köpa en trasmatta och lägga i köket för honom, vi är bara lite tveksamma till om han ska kissa på den med för i början när vi började låta honom gå ute  så hade vi handdukar på golvet (i brist på mattor) och då kissade han väldigt mycket på dem. Men nu är han äldre så vi ska nog testa mattan och hoppas på det bästa. Han har varit kastrerad i 4 veckor nu så då håller vi tummarna att han kanske lugnar sig om en månad. 

Tack för du tog dig tid att läsa och komma med råd, vi är ganska förvirrade i allt detta…

Arcade-Foodie
6/15/18, 11:59 PM
#5

#4 Om du är rädd att han kommer börja kissa på mattan, kan du använda något som går att tvätta och träna honom. Min kanin gick på toa på allt i början och när han hamnade i tonårings perioden, med revir markering. Men det är ingen fara, så länge du städar och håller allt annat rent så går det bra, nu gör min kanin bara olyckor i sängar xD men resten av huset är säkert och han springer till sina lådor i huset när han behöver gå. Din kanin kan också lära sig att springa på golvet om du ger honom tid att anpassa sig till det. Min senaste kanin tog det 2 veckor för henne att bli van att springa på golvet inne och röra sig utanför mattan. Medan för min hane tog det 4 månader innan han lämnade tryggheten av mattan. Vänta tills din kanin mognar till sig och känner sig mer trygg så kanske du får dina kelstunder med din kanin. Har själv lärt mig vilka tider mina kaniner gillar att mysa och när de vill springa och leka, helt omöjligt att mysa när de är fullt av energi. Min hane är även mycket mer lugnare nu än vad han var för ett halv årsen då han var 6 månader, Var så himla irriterad på honom under den perioden, speciellt när han hoppade upp på köksbordet och försökte ta mat från tallriken när man vände ryggen och all hans revir markering.

Pjupp
6/16/18, 1:42 PM
#6

#5:  Vi hoppas på att det blir bättre när han blir lite äldre men det är en tråkig period nu och man tycker synd om honom när han står och tittar på oss borta vid buren när vi sitter i soffan på kvällen och han inte får vara med…Har du något bra tips? för att få honom att våga gå på golvet? Vi har haft öppet för honom att gå på golvet under mer eller mindre hela hans tid hos oss och den enda gången han kan gå på golvet är om det är lite öppet golv mellan två mattor, han kan sträcka sig ut på golvet om han ska undersöka något men måste ha minst baktassarna kvar på mattan xD ser rätt kul ut. Vi tänkte att han kunde få ha tillgång till hela köket nu när han inte får vara  i soffan men jag kan/vill inte ha mattor överallt (Jag är inget fan av mattor) och sen kommer det spån överallt på dem… så det hade ju varit toppen för honom om golvet inte var något problem för då hade han ju haft betydligt mer plats att röra sig på.

Annons:
Arcade-Foodie
6/16/18, 7:20 PM
#7

#6 jag körde först med en filt på golvet och lockade ut min kanin på golvet med godis, sedan ökade jag längden han fick springa. Gjorde så med båda mina kaniner :3 De tycker ofta golvet är skrämande då de inte får fäste, men när de har lärt sig att gå på golvet. Så kommer han vara överallt. Vet att de är en väldigt jobbig period, för vissa kaniner.

Kaninen Florian
6/17/18, 10:46 AM
#8

Hej! Jag har haft samma problem med min kanin, jättelänge. Sedan kastrerade vi honom. Det har nu gått 2 månader och han har förändrat sig helt! Han vill nu gärna sitta i famnen o gosa med fast grepp, samt kommer när man ropar! Rekommenderar verkligen att kastrera om det är en hane, det hjälper verkligen!

Pjupp
6/20/18, 1:24 PM
#9

#7: Vi får testa det mer, vi har försökt locka med godis men han sträcker sig bara så långt han kan utan att tårna lämnar tryggheten på mattan xD  men vi får jobba på det!

#8: Vi har dock kastrerat honom för en månad sedan och vi har uppfattat det som om våra problem med vår kanin har blivit värre sedan dess… tror inte det beror på kastreringen men vi får vänta och se om hans beteende blir trevligare :/

Upp till toppen
Annons: