Annons:
Etikettallmänt
Läst 1224 ggr
Meja H
6/14/18, 1:59 PM

Kommer jag bli en bra kaninägare? skaffa kanin?

Hejsan :D

Jag har planerat att skaffa kanin till jul eller nästa sommar. 

Jag ska skaffa en dvärgvädurs hane som sedan ska kastreras, Vad har ni för erfarenheter av det?

Han ska förhoppningsvis bli frigående om han lär sig kissa på toan, pluttar gör ingenting om dom hamnar på golvet men skulle ju vara superbra om han gjorde det på toaletten såklart. Men jag vill helst inte att han ska hoppa upp i min säng  när jag inte är där (rädd att han ska hoppa ner och göra illa sig, eller kissa ner den) så jag antar att jag får bura in mig istället för kaninen. Kompostgaller borde ju funka? :D

Detta är typ som min inköpningslista:   (säg till om jag ska ändra eller lägga till något)

Bur: En från zooplus som är 140x60x50 cm

Hus: Vilka använder ni? Alla verkar så små:/

Bottenmaterial: Spån

Toalett: Kattoalett (med en höhäck över) ska man ha spån i toaletten också?

Leksaker: Ska beställa hem massor från zooplus och ska köpa på granngården :D

Godis: Vilket är det bästa godiset? Vet att man inte ska ge drops iallafall. Vad ger ni

Hö: Har en ridskola 150m här ifrån så ska kolla om jag kan köpa av dom eller vart dom har köpt sitt hö :D

Transportbur: Ska köpa en atlas på gekås ullared för att där kostar dom bara 100 kr

Kaninsele: Ska köpa från en seltilverkare och har hört att bröstsele är det bästa :D

Och så massa kompostgaller :)

Något mer jag ska tänka på eller något jag glömt skriva?

(förlåt om allt blev rörigt men det är så mycket jag måste tänka på hahah)

Skulle bli glad om någon skulle vilja svara på mina frågor och ge mig tips? <3

Tror ni jag kan bli en bra kaninägare?

Mvh Meja<3

Annons:
[Svea&Sabina]
6/14/18, 2:47 PM
#1

Det låter som att du har läst på mycket och jag tror att du skulle bli en bra ägare! Godis kan du plocka utomhus på sommaren och torka olika blad till vintern. Köpa godis från djuraffär är inte att rekommendera, köp godis som kaninen skulle kunna hitta i det vilda. Torkad banan, morötter och äpplen använder jag som godis. Mina kaninungar tycker om torkad grönkål som jag köpt från fäboden.

Meja H
6/14/18, 9:53 PM
#2

#1 Tack för svaret :D Hade tänkt köpa torkad banan och morot från zooplus, åhh fäboden måste jag åka till i sommar också :) älskar den butiken supermycket. Men hur torkar man grejer? kan man göra det utan en sånhär torkmaskin? Annars får jag låna min kompis maskin hehe :D 

Kom på en till fråga :) om jag skulle vilja ta ut den i en Hage nån timme om dagen måste jag vänja den att äta gräs innan så det inte blir problem med magen? Har hört att man ska vänja dom med grönsaker försiktigt så tänkte om det är samma med färskt gräs :D

Arcade-Foodie
6/16/18, 12:25 AM
#3

Vet att hus är svåra att hitta som blir bra men det finns stora eller kör på en sitthylla, buren har väll en egen gömma som ingår. Det brukar de burar på zooplus ha. Min kanin har aldrig andvänt sitt hus att vara inne i men han är alltid uppe på taket och sover, vilket är hans favorit ställe att vara på efter jag tog bort hans Höhäck. Vet att man kan torka frukter i ugn men har själv aldrig prövat. Och du låter som att du har tänkt mycket, har själv fortfarande problem med att sängar och tygsoffor är en toalätt för min kanin om det inte finns en kattlåda på soffan, helt hopplöst… Du behöver vänja kaninen med gräs i början precis som med grönsaker och frukt ^^

Morötterna
6/16/18, 11:07 AM
#4

Ett tips? är att för söka gömma sladdar. Så han inte biter i dem

Morötterna
6/16/18, 11:07 AM
#5

Du kan bygga ett eget hus till han

Zachis
6/16/18, 1:11 PM
#6

Kompostgaller är perfekt staket för kaninen. 

När det gäller godis så är grenar ett bra tips?. Speciellt äppelgrenar brukar vara en stor favorit, men härfinns en lista på nyttiga träd. Vill man lyxa till det kan man ge kaninen morötter. 

Vill du torka blad hemma så kan du enkelt lägga ut alla blad på tidningspapper, hålla torrt, och efter några dagar kommer bladen vara helt torkade och ok att spara inför vintern :). 

Ett tips? är att göra egna leksaker av toarullar, billigt och skoj för dig. 

Och slutligen så finns det ingen anledning att ha en höhäck. Du kan lägga höet direkt på burgolvet utan problem. I de vilda äter knappast kaniner ur höhäckar. 

Lycka till, låter som att du kommer bli en perfekt djurägare :)

Annons:
Meja H
6/17/18, 3:53 PM
#7

#3 ja buren har en egen gömma :D hade planerat att ta bort den och ställa dit ett trähus men kan ha 2 hus istället. Det kan ju knappast skada :D Tack för svaren på mina frågor :)

#4 & #5 Efterssom jag ska bura in min säng så är alla sladdarna där under, har inga andra sladdar nån annan stans i rummet :) Får försöka bygga et hus haha men vilket trämaterial ska jag använda? Kan man använda typ plywood eller är det farligt??

#6 Tack för tipset med bladen ;) tror du att man kan skära supertunna skivor morot och göra samma sak? :D  Har över 50 toarullar (har sparat för att jag har hamstrar hahah så det lär bli många leksaker) Okej så jag ska kasta höhäcken man får med buren? tänkte att det är ju smart om jag kan ha den ovanför toaletten så slipper det bli smutsigt av kiss osv :D(den hänger på utsidan)

Tack för alla svar :D

Kex!
6/18/18, 5:51 PM
#8

1. Kastrera en hane har jag bara bra erfarenheter av! kastrerade min dvärgvädurshane och det gick jättebra och efter bara några dagar levde han som vanligt igen. 

2. Använder inga hus då min ute bur han inbyggda, tycker att uteburar är riktigt bra :) har ingen erfarenheter an inomhus burar. 

3. Använder Toalätt som är för katter i min toalett 

4. Varierar, men nu på sommaren får min kanin bara grönsaker och liknande som godis så hon går i en stor Hage under dagen så hon blir ändå lite rund. 

5. Jag använder bogsele och tycker dessa är riktigt bra  

6. mitt tips? är att ha en ute Hage iallafall på sommaren där kaninen kan beta och även röra sig ordentligt

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

MOJ
6/19/18, 9:52 AM
#9

Jag skulle rekomendera att ha två kaniner, då dom allra flesta blir mycket gladare med sällskap. För några år sedan hade jag en ensam kanin och nu har jag två syskon ihop och jag märker hur mycket bättre dom mår av sällskap från andra kaniner. (:

Meja H
6/26/18, 12:31 PM
#10

#8 Jag kan absolut ha den i en Hage nån timme på dagen under dagen men kan ju inte lämna han, vi bor i lägenhet och på innergården är det massa barn som säkert inte kan låta kaninen vara medans den är där och vill liksom inte sitta ute hela dagen :)Men jag kommer absolut ta ut honom massor på sommaren :D

#9 kommer bli krångligt med 2 kaniner med tanke på att båda måste kastreras (om det är hona och hane vilket jag hört ska funka bäst). Har hört att man inte ska ha 2 hanar tillsammans men att 2 honor kan funka men grejen är ju den att jag vill ha en hane och inga honor :) 

Den kommer ha sällskap av oss nästan hela tiden eftersom det alltid är minst 1 person hemma om dagarna :)

Zachis
6/26/18, 1:35 PM
#11

#7 jepp, se till att allt blir helt torrt bara. Man kan också göra hål i bitarna och hänga upp de på snöre för att torka

Upp till toppen
Annons: