Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1017 ggr
Sanna318
2018-06-12 17:08

Kaninmat - nybörjare

Hej, jag har precis fått min kannin som är 10 veckor. Jag är nybörjare på kaniner kan tilläggas. 

Han får pellets och hö som basföda, dock har jag inte sett att han äter något hö. Däremot får han utöver det maskrosblad och kvistar med blad, främst äppelkvistar. Hans mage verkar ok, dvs inget Konstigt bajs?. Nu till frågan, klarar han sig på endast äppelkvistar och lite annat grönt samt pellets?

Supertacksam för svar från någon veteran. :)

Annons:
Linnea777
2018-06-13 19:15
#1

Nej kaninen måste äta hö! Eller på sommaren funkar det med grovt gräs (alltså inte gräs som växer på gräsmattan). Minska på pelletsen så att den förhoppningsvis börjar äta mera hö. Det kan vara ganska knepigt med kaninungar efter som man oftast begöver ge de mycket pellets efter som de växer, men inte för mycket så magen krånglar. Förstår att det är försent nu men tycker att du borde ha läst på mera om kaninen och vad den behöver äta:)

Sanna318
2018-06-13 21:36
#2

Vet att hö är basfödan men på sommaren borde det funka lika bra med kvistar, blad och annat grönt precis som för alla betande djur inkl vilda kaniner. (Han har inte fått gräsmattegrönt mer än strån som slunkit med.) Han får bara 0,5 dl pellets per dag och fri tillgång till hö. Kan ju inte tvinga i honom hö. Hö är ju faktiskt också grönt från början. Han har inte problem med magen.

Alice san
2018-06-13 22:22
#3

Kom-ihåg att inte låta kaninen äta för mycket maskros blad för det är som godis och det ska man inte ge som mat räcker att ge några runt 2-1 gånger i veckan max annars kan det bli problem med kaninens mage

Sanna318
2018-06-14 06:46
#4

Tänker att alla betande djur klarar sig utmärkt på bara grönt (inte bara gräsmattegrönt utan en blandning mellan gräs, bark, kvistar, grovt grönt mm). Pellets sväller i magen, och hö innehåller nästan inget vatten längre. Höet tappar ca 60% av alla vitaminer och mineraler genom torkning och det tillsätts i pellets istället (!) bara för att man inte hittar något tillräckligt bra hö… Hur uppfyller man kaninens naturliga behov när man matar med hö och pellets? Jag tänker att kaniner varken behöver pellets eller hö när man matar med gräs, markväxter, bark, kvistar mm? Att mata med hö där alla vitaminer och mineraler tappats bort genom pressningen och torkning som sen behöver tillsättas är för mig ett mysterium. Är som sagt nybörjare på just kaniner och är verkligen inte ute efter irritationer tycker bara att det är ett intressant ämne och läser gärna era tankar också. :) Vi vill ju alla våra kaniners bästa. :)

tiger tok
2018-06-14 07:02
#5

#4 de flesta gräsätarna klarar sig ju på en naturlig kost (men kan behöva extra fett i form av tex pellets). Har du källor på att 60% vitaminer försvinner i torkningen? Aldrig hört talas om det. Här bor det 5 kaniner, och samtliga äter enbart hö, vatten och grönsaker ibland, förutom på sommaren då de får massvis av grönt. På vintern får de på sin höjd någon matsked pellets/dag. Så man måste inte ge pellets till alla kaniner, lägg ner lite jobb på att hitta ett hö av kvalitet så är det löst.

Linnea777
2018-06-14 09:16
#6

Har inte heller hört att 60% av alla vitaminer och mineraler förvinner genom torkning? Jag ger själv mina kaniner pellets för att de ska ha ett bra hull och inte för extra mineraler/vitaminer? Och såklart klarar sig många kaniner bra på bara grönt under sommarhalvåret, men då är det viktigt att de får i sig tillräckligt med fibrer och att de slipar ner sina tänder. Vissa kaniner mår jätte bra utav att bara äta grönt medan andra behöver pellets. Så det är nog bara väldigt inviduelt.

Annons:
Sanna318
2018-06-14 22:08
#7

Hörde bara att det var ca 60 % men det får man nog ta med en nypa salt. 

Däremot så har jag hållt på med hästar hela mitt liv och en anledning till att man föredrar tex hösilage (konserverat gräs) framför hö är att det ger mer näring eftsersom de torra näringsrika bladen i höet oftast ramlar bort innan utfodring. 

Men summa summarum så är det helt ok att kaninen äter mestadels  grönt på sommarhålvåret om den nu föredrar det (så länge det är varierat och inte för mycket klent). Lite pellets är nog bra också då han växer men det är inga problem att få i honom.  🙂

Frosstis
2018-06-15 00:08
#8

Du behöver inte oroa dig. 😉 Och att ge maskrosblad som godis 1-2 ggr i veckan… 😂 Nä du, det får de äta så mycket som de vill. Hö är viktigt när det inte finns något annat- som på vintern. Mina kaniner äter knappt något hö alls nu på sommaren när de är ute- på gräsmattan. Yup that's right- de äter gräsmattagräs. De är pigga, glada, friska, tänderna är som de ska. Japp, de mår super. Din kanin är bebis, du får prova dig fram vad som funkar. Han kan få mycket pellets när han växer, men han får också äta så mycket grönt han vill. Det är inte petigt. Det du ska hålla koll på är- om bajset är svart, litet eller löst, om han inte vill äta någonting alls, eller om hans tänder växer konstigt. Annars sköter du det jättebra :)

Upp till toppen
Annons: