Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1017 ggr
Sanna318
2018-06-12 17:08

Kaninmat - nybörjare

Hej, jag har precis fått min kannin som är 10 veckor. Jag är nybörjare på kaniner kan tilläggas. 

Han får pellets och hö som basföda, dock har jag inte sett att han äter något hö. Däremot får han utöver det maskrosblad och kvistar med blad, främst äppelkvistar. Hans mage verkar ok, dvs inget Konstigt bajs?. Nu till frågan, klarar han sig på endast äppelkvistar och lite annat grönt samt pellets?

Supertacksam för svar från någon veteran. :)

Annons:
Linnea777
2018-06-13 19:15
#1

Nej kaninen måste äta hö! Eller på sommaren funkar det med grovt gräs (alltså inte gräs som växer på gräsmattan). Minska på pelletsen så att den förhoppningsvis börjar äta mera hö. Det kan vara ganska knepigt med kaninungar efter som man oftast begöver ge de mycket pellets efter som de växer, men inte för mycket så magen krånglar. Förstår att det är försent nu men tycker att du borde ha läst på mera om kaninen och vad den behöver äta:)

Sanna318
2018-06-13 21:36
#2

Vet att hö är basfödan men på sommaren borde det funka lika bra med kvistar, blad och annat grönt precis som för alla betande djur inkl vilda kaniner. (Han har inte fått gräsmattegrönt mer än strån som slunkit med.) Han får bara 0,5 dl pellets per dag och fri tillgång till hö. Kan ju inte tvinga i honom hö. Hö är ju faktiskt också grönt från början. Han har inte problem med magen.

Alice san
2018-06-13 22:22
#3

Kom-ihåg att inte låta kaninen äta för mycket maskros blad för det är som godis och det ska man inte ge som mat räcker att ge några runt 2-1 gånger i veckan max annars kan det bli problem med kaninens mage

Sanna318
2018-06-14 06:46
#4