Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1007 ggr
NellieJonsson
2018-06-11 21:27

Sträv päls

Hejsan allihopa! Jag har en normalpälsad rex-satin kanin här hemma som är något ofantligt "sträv" i pälsen, inte alls mjuk och känns nästan som om den är sliten och kluven. Som bebis var han väldigt mjuk och fluffig, men har varit sådär sträv sedan han fick sin vuxenpäls. Kaninen är lite över året gammal och är i övrigt frisk, förutom att han är svår att hålla vikten på. Min andra hane här hemma är ungefär lika gammal, bara någon vecka emellan dom, och han är hur mjuk och fin som helst och lätt att hålla i vikt (har till och med lätt för att bli lite tjock) Båda två äter exakt samma mat, den med mjuk päls äter dock större mängder hö. Den strävpälsade får mer pellets så att han ska hålla sin vikt. Jag har pratat med veterinär och fått konstaterat att kaninen är frisk, inget med tänderna eller så. Finns det kanske något man kan ge kaninen som hjälper pälsen? Någon grönsak eller ört kanske? Båda kaninerna är från samma uppfödare och har samma pappa, så det är intressant att dom kan vara så olika!

Annons:
N
2022-03-17 16:46
#1

#0: Hej Nellie,

Jag läste precis ditt inlägg (som var mycket länge sedan) och undrar bara om du kom fram till vad den sträva pälsen på din kanin berodde på.
Jag har precis samma situation med min mini lop (kastrerad hane). Jätte mjuk i pälsen som bebis men sträv ända sedan han bytte päls första gången som vuxen och han är lite över ett år gammal nu.
Frisk i övrigt, fått de vaccinationer han ska ha, svår att hålla vikten osv som du också skriver.
Jag har också en annan mini lop (kastrerad hona) som är supermjuk i pälsen. De får exakt samma mat, hö, grönt och godis. De har dock inte samma föräldrar.

Är mycket intresserad av att få veta om du kom fram till någon lösning på vad man kan göra åt det och vad det kan bero på.

Tacksam för svar

Maleficum
2022-03-19 11:20
#2

#1: Tror till viss del det kan vara individuellt.
Jag har två kaniner som troligen är syskon (räddningskaniner så har ingen bakgrunds info alls om dem) med trolig Fuchs päls och hanens päls känns torr och tunn medan honans är superkompakt och jättemjuk!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojjo908822
2022-03-19 11:47
#3

Jag har i också ett par helsyskon. Den ena har väldigt kort sträv päls och den andra har lite längre icke sträv päls (men ändå inte lång päls)

De har inte svårt att hålla vikten.

//
Lucille

Upp till toppen
Annons: