Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 587 ggr
[Svea&Sabina]
6/10/18, 2:18 PM

Gräs i stället för hö?

Kan man ge gräs i stället för hö? Jag har läst att vissa personer ger sina kaniner gräs i stället för hö på sommaren, men då filas väl inte deras bakre tänder?

Annons:
Ljungåsen
6/10/18, 2:47 PM
#1

Grovt gräs, som timotej eller engelskt rajgräs, slipar tänderna på samma sätt som hö och innehåller lika mycket fibrer som hö. Vanligt gräsmattegräs gör det inte.

Maleficum
6/10/18, 2:58 PM
#2

Precis som #1 skriver är det beroende på vad för gräs man har. Att bara ge gräsmattegräs är ingen höjdare men får man tag på grövre gräs, kvistar och löv och annat grönt gottis som finns där ute går det bra att låta bli höet under sommaren (så länge kaninen är invand på grönt och man håller koll så bajs och allt ser bra ut. Har själv en kanin nu som är extremt känslig för låg fiberhalt så märker direkt på hans bajs när han behöver extra tillskott på fibrer (hö eller annat fiberrikt)).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ljungåsen
6/10/18, 3:07 PM
#3

Min kanin (och mina marsvin) får grovt gräs som komplement till sitt hö nu på sommaren. Jag skulle inte bara ge gräs, även om de förstås äter mindre hö nu.

Zachis
6/10/18, 4:22 PM
#4

gräsmattegräs är okej om du också ger en massa grenar precis som  #2 säger

Dessutom tycker de flesta kaniner att det är mycket godare att beta färskt gräs än hö :)

Upp till toppen
Annons: