Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 647 ggr
multicorocca
2018-06-08 17:26

Sprattlig kaninunge

Hej!

Min kaninunge är väldigt sprattlig och jag behöver klippa hans klor. Han kan vara lugn och ligga en stund på mina knän. Jag har testat röra lite på hans framtassar men han drar in de och låter mig inte klippa. Jag har även testat med gobit. Jag är rädd att min lilla kaninunge ska bitas då den redan har bitit (dock tror jag det beror på att mina händer luktade pellets). Jag har kollat videon och googlat på olika sätt för att klippa kaniners klor, men inget verkar hjälpa. Vad ska jag göra? Hur gör jag med baktassarna eftersom han är så känslig? Han är en liten dvärgteddy så mycket päls.

Annons:
Novachan
2018-06-08 19:57
#1

När jag hade kanin tyckte jag det var enklast om man var två; en håller kaninen och den andra klipper. (Minns inte om vi klippte dem ensamma, kanske någon av oss gjorde det när vi tog hjälp av ett bord - för det minns jag att vi gjorde, men tror vi ofta var flera närvarande när vi klippte klorna)

Kanske det finns typ… tillits-övningar man kan göra med kaninen som gör att det hela kanske blir lättare? Om jag skulle klippa själv kanske det är lättast att kaninen är på rygg? Man kan lära dem det successivt, sedan kanske börja röra tassarna mer och mer och till slut kanske kaninen låter en klippa klorna då?

[Lilyz]1
2018-06-08 20:49
#2

Åh tassar här för behöver också tips?. Haft min lilla kille i snart sex veckor och vi har "tränat" varje dag på kloklippning men han vill verkligen inte att man håller i tassarna… vill helst inte behöva tvångshålla honom. Han är i övrigt världens goaste, superkelig och extremt social, bara just kloklippning som inte fungerar.

multicorocca
2018-06-08 21:21
#3

Ja, men precis. Samma här. Han är framåt och go, låter en klappa honom och så, men inget mer. Det går att lyfta och bära honom, men korta stunder. Jag rör hans tassar lite smått, men som sagt han drar de tillbaka och börjar sprattla. Eftersom hans klor har blivit så pass långa så gör det ont när han sprattlar. Fick hem honom i söndags förra veckan så det har gått ca 5 dagar. 

Han är också väldigt nyfiken och ska komma så fort jag håller på med nånting. Om jag har en påse i handen osv så ska han bita på sakerna. Vet inte riktigt hur jag ska få bort hans beteende gällande bitandet. Mina tidigare kaniner har inte varit så, men då har de heller inte varit 7 veckor..😛

Novachan
2018-06-08 22:11
#4

Hur reagerar han om du sätter honom på ett bord och håller fast en tass?

tiger tok
2018-06-09 00:46
#5

Kaninerna här sätter jag på ett bord och lyfter bara tassarna och klipper. Om de inte sitter still så får de äta nåt gott medans, alternativt så bygger jag som en mur runt de (förutom på den sidan jag sitter vid) så brukar de snart sitta still.

Agnes.stoltzz
2018-06-09 22:30
#6

Lägg kaninen på rygg i knäet. Vänder den sig prova igen tills den ligger stilla. Sen börjar du klippa. :)

Annons:
Agnes.stoltzz
2018-06-09 22:30
#7

Lägg kaninen på rygg i knäet. Vänder den sig prova igen tills den ligger stilla. Sen börjar du klippa. :)

[Lilyz]1
2018-06-10 09:57
#8

Att lägga min på rygg är helt omöjligt, han får panik. Det är också något vi tränat på dagligen men inga framsteg. Jag låter honom alltid stå och så tar jag en tass i taget men antingen drar han undan tassen, springer iväg eller biter om man inte släpper. Jag lyckas klippa cirka en klo om dagen, ibland inte ens det. Det gäller att vara snabb innan han surnar till. 🙂

Upp till toppen
Annons: