Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1637 ggr
yoyopro00
6/6/18, 9:54 AM

Hjälp! Kaninen förstör sin toalett?

Hon är väldigt duktig när det kommer till toaletten. Hon bajsar och kissar där. Men då till problemet..! Kaninen går fram till toaletten och börjar gräva som en galning. Vilket slutar med att allt spån med bajs och Kiss hamnar utanför toaletten. Jag fyller på toaletten med spån igen men sen går det några minuter så håller hon på med samma sak. Detta börjar bli enormt jobbigt ! Jag städar hennes toalett jätte ofta så jag vet inte varför hon gör som hon gör.

Annons:
Novachan
6/6/18, 10:40 AM
#1

Vad sägs som att testa att ge kaninen en grävlåda? - En större låda med mycket grävmaterial i (toalettlådan ska såklart finnas kvar)

Namiko
6/6/18, 10:52 AM
#2

Du har fått en kanin som gillar att gräva, så länge som det inte finns något bättre alternativ så kommer hon fortsätta att gräva i sin toalåda.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

yoyopro00
6/6/18, 11:03 AM
#3

Inser ni inte hur jobbigt det är för mig att behöva fylla på spån hela tiden? Håller hon på så här får hon kissa i toaletten utan spån

Mitchika
6/6/18, 11:59 AM
#4

#3 Det hjälper inte att "straffa" din kanin genom att ta bort spånet. Kaniner förstår inte straff på det sättet. Det finns risk för att kaninen slutar använda toaletten om du gör det och grävandet kan fortsätta likväl. 

Varför gör din kanin sådär? Din kanin tycker om att gräva. Vissa kaniner gör det. Alla kaniner är individer och kan tycka om olika saker. 🙂

Hur löser man det? Introducera en grävlåda till kaninen som hon får gräva i med lämpligare material att gräva i än spån. 

Alla blir nöjda! Din kanin kommer med största sannolikhet börja gräva i grävlådan istället och lämna toaletten ifred, vilket gör dig glad och din kanin får utlopp för sina grävinstinkter, vilket gör kaninen glad! 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

yoyopro00
6/6/18, 12:13 PM
#5

#4 Så du menar att kaninen kommer strunta i toalett-lådan helt om hon får nåt annat att gräva i? Vart kan jag få tag i en grävlåda?

Mitchika
6/6/18, 12:36 PM
#6

#5 Det finns en stor chans för det åtminstone. Inget går att garantera, men en grävlåda är ganska enkel att ordna och behöver inte kosta mycket eller något alls  beroende på vad du har tillgängligt hemma så det kan vara värt ett försök. 🙂

Allt som behövs är en låda med höga kanter (så att kaninen inte skvätter ut allt när den gräver) och så material i som kaninen kan gräva i. En snabb sökning på Kanin iFokus efter grävlåda gav en del bra tips?!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Vinter&Aspen
6/6/18, 10:52 PM
#7

Min kaninkille gillar också att gräva i spån; hade spån i kaninernas hus ett tag som han alltid grävde ut på golvet. Nu har jag lagt en filt som underlag i kaninhuset istället, vilken han också gräver ut på golvet men den lägger man ju lätt bara tillbaka igen. Jag har kattsand i toalettlådan istället och det gräver han inte i. Kanske värt att prova om du inte redan har testat 🙂

Arcade-Foodie
6/6/18, 10:55 PM
#8

Hade själv en kanin som älskade att gräva, hjälpte väldigt mycket att ta ut honom i en Hage några timmar om dagen och han fick gräva så mycket han ville. Nackdelen var att det blev massor av hål i gräsmattan som man fick fylla igen men han slutade att gräva i toalådan :3

Novachan
6/6/18, 11:20 PM
#9

Kombinationen av grävlåda plus toalåda med annat material i kan också vara värt att testa, men det kan också räcka med att bara få tillgång till en grävlåda också. Du får kanske testa dig fram vilket som fungerar bäst

[EM_L]
6/8/18, 7:26 PM
#10

En grävlåda med torv kan vara något.

cissi_1993
6/10/18, 3:11 PM
#11

hade samma problem med min flicka men en grävlåda hjälpte det mesta av problemet men hon grävde endå då och då i sin toa låda så jag skaffade en för katter med väggar tak och en lucka som svängde fram och tillbaka när hon gick in och ut så det lilla hon nu grävde i toa lådan stannade i den.

Novachan
6/10/18, 3:13 PM
#12

#11 Tog det tid innan kaninen förstod att det var en lucka och att toa var "bakom luckan"? Eller förstod den direkt?

cissi_1993
6/10/18, 3:17 PM
#13

jag började med att ta bort luckan då förstod hon ganska fort och sen när jag satte tillbaka den var det inga problem hon tyckte nog det var lite skön för när hon blev rädd var det dit hon tog sin flykt även om hon hade andra hus att välja på.

Annons:
Zachis
6/10/18, 4:28 PM
#14

Mina kaniner brukade kasta ut tidningspappret ur deras toa låda för skoj skull. De hade stort utrymme och massa annat att kasta omkring, men ibland får man bara inse att det är faktiskt kaniner. Det går inte att lära dom på samma sätt som människor

Meja H
6/14/18, 10:03 PM
#15

#14 Har man tidningspapper under spånet så det blir lättare att städa ur den sen? :) kan man ha så i resten av buren också? spån över såklart :D

//nybörjare

Zachis
6/16/18, 1:01 PM
#16

#15 jag har tidningspapper för att det är gratis. Ofta har jag halm ovanpå tidingspappret i lådan men inte alltid. I resten av burens inne del har jag också tidningspapper i botten för att suga upp eventuellt kiss och halm ovanpå.

Meja H
6/17/18, 3:56 PM
#17

#16  tänkte att det lär väl bli mindre kissfläckar i bottnen då :)

Får bunkra upp med massa tidningspapper nu haha :)

Upp till toppen
Annons: