Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 733 ggr
multicorocca
2018-06-05 11:58

Min kaninunge fnyser/nyser

Hej!

Jag undrar om det är vanligt att en kanin fnyser? Han är bara 7 veckor och 2 dagar gammal. Kan kaninen vara allergisk mot halm? Halmen är köpt hos Arken Zoo. Bör jag vara orolig? Annars är han pigg och matglad samt dricker vatten regelbundet.

Annons:
Tusseen
2018-06-06 16:46
#1

Min kanin nyser också men han är som du också skriver fortfarande matglad, pigg och dricker. Så jag tror inte att du behöver vara orolig, men om du märker att han ändrar sitt beteende mer på ett onormalt sätt kan du ringa veterinären. Den halmen som jag använder är också köpt från Arken Zoo, men min kanin visar inte att det är just det som gör att han nyser. Så det borde inte ha något med halmen som du använder att göra.

Arcade-Foodie
2018-06-06 22:59
#2

Hade själv problem med att min kanin nyste väldigt mycket när han var liten. Det visade sig att bur underlaget jag använde dammade för mycket. Så det kan vara samma sak med ditt halm, det är naturligt att man nyser när något är dammigt. Men om nosen är våt och andningen låter konstigt så kan din kanin vara sjuk, om det inte beror på damm.

Vinter&Aspen
2018-06-06 23:10
#3

Min kanintjej nös också då och då när jag fick hem henne vid 7 veckors ålder, vilket jag också oroade mig lite för. Men eftersom hon åt, drack och var väldigt pigg så sökte jag aldrig för det och allt eftersom veckorna gick försvann nysingarna successivt. Nu är hon 5 mån och har inte hört henne nysa på ett bra tag, iaf en månad. Så jag tror inte du behöver vara orolig så länge han äter och dricker precis som du beskriver. 

Tror inte att det handlar om någon allergi men däremot läste jag att ammoniak i kaninens urin kan vara lätt frätande i luftvägarna om det blir för hög koncentration, vilket alltså kan framkalla nysning. Så var noga med att rensa bort så mycket urin som möjligt varje dag. Jag gjorde det men hon nös ändå så tror inte det berodde på för hög koncentration av ammoniak i luften, men ändå värt att ha i åtanke.

Upp till toppen
Annons: