Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 795 ggr
NellieJonsson
2018-06-04 18:07

Två hanar ihopa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag har två stycken rex-hanar, båda lite över året gamla. Dom är båda två otroligt lugna och snälla och dom kommer från samma uppfödare, dock så är dom inte besläktade med varandra. Dom har, sedan jag köpte dom när dom var 8 veckor gamla, gått bredvid varandra med bara ett galler emellan och har aldrig på något sett visat aggressivitet mot varandra - tvärt om så sover dom ofta intill varandra så nära gallret dom kommer och jag har sett dom tvätta varandra lite då och då. Jag går i tankarna på att kastrera dom båda och funderar då på ifall dom kanske kan bo tillsammans. Dom har just nu varsin "gallerbur" med en stor utomhus-hage-bur (vet inte riktigt vad jag ska kalla det?) i mitten som dom har fri tillgång till. Mittburen har en skiljevägg, och det är så dom gått bredvid varandra. Dom gångerna jag haft dom utanför burarna tillsammans så har dom inte visat någon början på bråk, men jag vet ju inte hur det hade förändrats när där är bla. mat inblandat. Vad är eran erfarenhet av att ha två kastrerade hanar tillsammans? Är det värt att prova eller är det för riskabelt att ens försöka alls? Om jag ska sätta ihop dom så tar jag bara bort skiljeväggen i mittburen. Det jag tror att dom kan vinna på det är just att kunna sova ihopa, tvätta varandra och kanske leka lite eller så? Dom verkar helt enkelt trivas i varandras sällskap. Jag har inga andra kaniner, så där är inga honer eller liknande i närheten. Här är en bild på pojkarna i fråga, mest för att dom är så himla söta ;D Den bruna heter Fisk och den vita heter Joshua.

Annons:
Fridaaaa
2018-06-04 18:27
#1

Hanar fungerar sällan tillsammans, gäller även kastrerade.
JAg personligen hade aldrig vågat chansa

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Veda
2018-06-04 18:36
#2

Vi har haft två hannar tillsammans. De trivdes väldigt bra. Är osäker på om de var kastrerade eftersom vi tog hand om dem som vuxna. De brukade turas om att "leka hona", så de kanske inte var kastrerade.

Fridaaaa
2018-06-04 18:51
#3

#2 Dominansbeteende, stressbeteende bland annat också

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alex&company
2018-06-04 20:02
#4

Jag hade två kastrerade hanar (far och son) ihop i fem år, båda dog tyvärr tätt efter varandra. Jag hade en hona också (mamman) så det är möjligt att det hjälpte att det inte bara var de två men de trivdes verkligen fantastiskt bra ihop :) Så visst går det men man måste vara beredd att både ha is i magen och veta när det är dags att ge upp.

Linnea777
2018-06-04 21:13
#5

Har dem en stor bur men många gömställen och mat på flera olika ställen är det värt att testa. Men det finns såklart en risk men det finns det alltid när man sätter ihop kaniner.

Fridaaaa
2018-06-05 06:48
#6

#4 Ibland går det men är sällan det gör det. Undantag finns alltid

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
NellieJonsson
2018-06-05 10:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack för alla svaren! Jag kommer definitivt ge det ett försök åtminstone :) Efter kastreringen då vill säga. Det verkar ju som att där finns en hel del exempel på lyckade ihopsättningar med hanar - och jag har ju faktiskt haft både honor och hanar som gått ihopa utan problem innan, även om det var några år sedan nu. Men det blir väl kanske lite mer "lektid" för dom utanför burarna först, så man inte stressar det! Jag tror ju verkligen att OM dom fungerar ihopa så kan dom båda vinna på det i form av en lekkamrat och någon att tvätta/bli tvättad av - ja, lite närhet helt enkelt. Här är en till bild på grabbarna när dom är ute ur buren tillsammans ;D

Nattis & Pepsi
2018-06-05 10:32
#8

Så söta! Och lycka till med ihopsättningen :)

Alex&company
2018-06-05 16:47
#9

#6 Jo, precis. Det gäller ju att ha stenkoll och också vara beredd på att det kanske inte kommer gå.

Upp till toppen
Annons: