Annons:
Etikettallmänt
Läst 625 ggr
Ulvelin007
5/31/18, 3:29 PM

Kungsörnen

Hej! Idag såg jag en kungsörn som flög ovanför samhället och jag tog såklart in kaninerna direkt men finns det någon större fara över det? Och sen ni som kan fåglar: vad gör en kungsörn i typ Täby (norr om Stockholm)

Annons:
Travis D
6/1/18, 9:28 PM
#1

Har sett många såna rovfåglar i täby området (över E18) när jag arit påväg ut till stallet. Tror dom jagar små djur på åkrar och i skog :)

Ulvelin007
6/5/18, 10:32 AM
#2

Okej tack

Arcade-Foodie
6/6/18, 11:03 PM
#3

Själv tycker jag att man alltid ska ha någon slags skydd när det gäller smådjur som är ute. Min pappas tax blev tagen av en örn, när den sprang lös men han hade turen att örnen tappade hunden. Så har själv en regel att alltid ha koll på mina kaniner när de är ute, det måste alltid vara någon som är ute med dom samtidigt eller ha galler över hagen :3

Kirnzy
6/6/18, 11:29 PM
#4

Ja, en kungsörn kan lätt ta en kanin om det inte finns något skydd. Så bra att du tog in dem, även under relativt bra uppsikt så går det snabbt när rovfåglar attackerar. Om man har utekaniner (som är ute utan uppsikt) så tycker jag att man ska ha något nät/galler ovanför, just som skydd för rovfåglar - men även för andra eventuella rovdjur, beroende på vad som finns i området.

Ulvelin
6/7/18, 4:51 PM
#5

okej 😃

Sasha W
6/8/18, 7:04 PM
#6

rekomenderar tak på hagen/buren så inte kaninen kan ta sig ut eller nån annan in

Annons:
Upp till toppen
Annons: