Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1516 ggr
homesick2018
2018-05-29 10:29

Frigående kanin

Är det någon här som har kanin som går fritt i huset/lägenheten? Jag vill ha en kanin men tycker det är synd när de ska behöva sitta i en bur. Vad bör man tänka på om man har en frigående kanin? Biter de på sladdar och sånt?

Annons:
Nattis & Pepsi
2018-05-29 10:36
#1

Ja dem flesta kaniner biter på sladdar, vissa bitar på nästan allt som t.e.x möbler,kläder, mattor osv. Om man har en frigående kanin borde man tänka på att vara försiktig med att stänga dörrar ( så att man inte råkar klämma dem)

lydisleon
2018-05-29 14:23
#2

Om man ska ha frigående kanin kan man behöva kaninsäkra hemmet. Det innebär att man ex. skyddar sladdar och krukväxter från kaninen. Du behöver också se till att kaninen blir helt rumsren. Några bra artiklar i ämnet finns på kaninmagazinets hemsida.

Kan varmt rekommendera att du låter din kanin bli frigående! Har själv skippat burarna till flera av mina kaniner och det är sååå värt. De bli r mycket gladare, mer aktiva och mer sociala. Det är verkligen mycket roligare för både kaninen och dig själv.

Vinter&Aspen
2018-05-29 18:13
#3

Jag skaffade mina kaniner i februari och har haft dem burlösa i en del av lägenheten sedan dess så kan dela med mig av mina erfarenheter hittills :)

Skydda listerna vid golvet. I början när kaninerna var mindre bet de inte på listerna men nu har de börjat att bita lite på dem, trots att de får nya äppelträdskvistar varje dag och har massa annat att gnaga på. Jag tänkte testa att lösa det genom att spika på en extra list av obehandlad furu på den befintliga listen. Den kan de ju gnaga på bäst dem vill!

Mina kaniner gnager även på mattan de hoppar runt på men jag har märkt att trasmatta i bomull är svårare för dem att bita sönder. Dessutom går det att tvätta trasmattor vilket jag behöver göra relativt ofta eftersom min kanintjej inte är helt rumsren än. Kaninkillen har dock varit 100% rumsren sedan andra dagen här hemma, så om du skall skaffa en kanin att ha burlös kanske det bästa valet är en kaninkille.

Tänk också på att även om du inte har reagerat allergiskt på kaniner eller hö innan kan det bli annorlunda när du har kaninen och höet inomhus. Jag har aldrig varit allergisk mot något djur förr men reagerat lite på kaninerna eller höet (tror mest på höet) nu när jag bor så nära kaninerna. Har löst det genom att förvara höet utomhus och skaffat en luftrenare som har gjort det mycket bättre.

Här är även 2 produkttips som jag/kaninerna har haft väldigt bra erfarenhet av:

Gnagvänlig docksäng (eller kaninsäng) i obehandlat furu: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40086351/?query=Docks%C3%A4ng+med++b%C3%A4ddset

Prisvärt och lättmonterat sladdskydd: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20281419/?query=RABALDER+Kabelsamlare

Hoppas något av tipsen kunde vara till hjälp!

Feerai
2018-05-29 23:25
#4

Jag har en frigående innekanin, och det funkar jättebra! 

- Anta att den kommer bita på ALLT, så slipper du tråkiga överraskningar

- Min är rumsren. Han använder buren som låda, men om man vill ha låda funkar det med.  Körde på båda ett tag, men det var inte nödvändigt så jag kastade ut lådan.

- Den kommer kissa på både dig och möbler i början, speciellt om du låter den vara i soffor & sängar.

- Den kommer förmodligen att springa runt fötterna på dig rätt ofta, så gå försiktigt!

- Mattor!

- Och återigen; anta att den kommer bita på allt. Dölj alla sladdar och ha inga giftiga växter på golvet. Kör personligen enbart med plastväxter, men det kan tyckas lite överflödigt. För att dölja sladdar finns det kabelkanaler som man kan sätta längs väggen. Lite omständligt att sätta dit, men det blir ärligt talat mycket mer snyggt och städat i rummen när det är klart! Kan skicka bild på hur man kan säkra på ett stilrent sätt, om du tycker sånt är viktigt; det tyckte jag i alla fall ;) 

Lycka till med din innakanin! :)

taxidriver142
2018-05-30 17:29
#5

Min kanin går fritt i lägenheten.  Har goda erfarenheter av detta, men man får försöka skydda sina sladdar, många kaniner gnager tyvärr på sladdar.

Upp till toppen
Annons: