Annons:
Etikettallmänt
Läst 1186 ggr
Linjen
2018-05-28 08:05

Att släppa kaninen lös ute?

Ni som låter era kaniner springa lösa ute i trädgården. Hur har ni gjort för att lära kaninen att inte sticka iväg? Konstig fråga kanske. Men min ena kanin är väldigt social och sällskaplig, men jag vågar inte släppa ut honom löst i trädgården. Dels har vi en stor trädgård där han skulle kunna hitta många gömställe på och då är jag rädd att han inte skulle gå att få tag på och dels finns det mycket rovdjur här omkring. Som räv och fåglar. Tycker ofta man ser bilder på kaniner som går fritt, men samtidigt verkar ju många kaniner ge sig iväg på rymmen också. Så hur har ni gjort för att våga släppa ut kaninen löst ute? Jag har försökt lära honom att komma när jag ropar, men han verkar ha minne som en guldfisk eller så har jag för lite tålamod, haha.

Annons:
molam
2018-05-28 08:35
#1

Mina var väldigt mammiga ^^ så dom gick inte lång från mig =) i skogen fick dom dock ha katthalsband med bjällra på xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
2018-05-28 09:08
#2

Personligen skulle jag aldrig släppa lös en kanin i en trädgård som inte är inhägnad. Men jag har också haft sååå många mardrömmar om att mina kaniner lyckas rymma, när jag hade två och bodde med en skog precis i utkanten av vår trädgård. Det var visserligen 10 år sedan jag förlorade dem men det händer även nu att jag kan få sådana mardrömmar. En gång, när kaninerna inte var så gamla,  när vi rastade dem i koppel så lyckades kopplet haspas av helt av sig själv och kaninen (min brorsas) började spring upp i början av skogen. I efterhand har jag fått höra av min familj att samma kanin släpptes lös på trädgården utan koppel under uppsikt den sista tiden av den kaninens liv och hon höll sig till tomten då, försökte aldrig rymma. Om jag hade bott där under den tiden hade jag aldrig tillåtit det, kanske därför de aldrig berättade om det förens nu (separerade föräldrar).

Tycker att det är alldeles för många kaniner på rymmen så som sagt, skulle inte rasta en kanin löst om det inte är i en inhägnad. Kaniner är så lättskrämda så i flykten kan det göra felaktiga beslut och råka lämna tomten, liksom att de kan vara nyfikna och lämna tomten, eller bli tagna av rovdjur eller människor.

Jag liter inte helt på koppel efter min erfarenhet men om man inte kan ha en inhägnad så är det bästa alternativet - och så kanske det finns säkrare koppel nu.

tixEntry
2018-05-28 12:52
#3

När min kanin är lös går jag alltid med honom, för annars hade han definitivt lämnat tomten. Om jag inte är med honom går han dessutom gärna in under vår altan, där även grannarnas katt gillar att vara. När jag är med räcker det att jag ställer mig bredvid honom och han kommer ihåg att han inte får gå under den.

Om jag vill ha honom under lite mindre strikt uppsikt brukar han få på sig en sele med bjällra på, så han hörs :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Linjen
2018-05-28 16:41
#4

Tack för svaren. Jag tror inte att jag kommer våga släppa honom lös när jag tänker efter. Ska nog försöka klura på någon form av stort hägn istället. Då kan även de andra två kaninerna få mer plats att springa på. Har en ganska stor Hage till dom nu, men jag ser ju hur glada dom är när dom får vara där ute och vill kunna erbjuda mer plats till dom.

tiger tok
2018-05-28 17:50
#5

Det beror ju på hur hemmakär kaninen är. När jag hade kaniner i flerfacksbur på natten och i Hage på dagen så kunde min kanin släppas från flerfackaren och springa ut till hagen för att vänta på att jag ska öppna. Samma sak från hagen till flerfackaren. Men innan dess hade jag ju burit honom fram och tillbaka i två år, så han visste ju vart han skulle.

Maleficum
2018-05-29 16:59
#6

Hemma är hela tomten inhägnad.

På landet hade jag mina två honor helt lösa sista åren men det var mest för de hela tiden rymde ur sin Hage och efter ett tag tröttna jag helt enkelt på att behöva fånga in dem hela tiden :P

De kom alltid vid matdags och när jag sluta försöka fånga dem hela tiden så lät dem en komma fram och klappa på dem och sånt. De höll sig på vår tomt eller (speciellt när mosters hund var ute) på granntomterna.

Men på landet bor vi längst in i ett sommarstugeområde med gångfartsväg utanför åt ett håll och annars berg åt två av de andra hållen och havet åt ett tredje. De hade sina gömställen (bla under friggorna) så var inga problem trots en hel del vilda djur runt omkring (som rävar).

Bästa var den gången mosters hund försökte jaga min ena hona. Hon sprang in under friggan och hunden stod där och visste inte hur han skulle komma in till henne. Samtidigt ser jag honan komma skuttande (hade skuttat runt bakom ett par buskar) och sätter sig bakom hunden och tittar på honom en stund och skuttar sen lugnt iväg åt andra hållet :P Så tror nog dem hade bättre chans att klara sig om något rovdjur hade kommit än min hane som satt inburad.. (sen var de ju angoror så rätt stora och rätt mycket päls så).

Men för mig hade det mycket med kaninernas personlighet att göra över att de fick springa lösa helt och hållet på landet så skulle inte ta vilken kanin som helst och hålla så (tex får ju min nuvarande inte gå helt lös på landet eftersom han är blind även om han är bättre på inkallning än vad hunden är :P hemma går han däremot in och ut på tomten som han vill när jag är hemma).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: