Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 856 ggr
Ainaz
2018-05-25 16:06

Fästing?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej för några dagar sen var jag ute i skogen med mina kaniner. Nu har ena kanin (Bild) fått en svart prick på nosen. Jag tänker mig en fästing kanske? Borde jag kolla igenom den andra efter fästingar med? är det farligt?? Hur tar man bort?

Annons:
Nattis & Pepsi
2018-05-25 18:09
#1

Om man vill va på den säkra sidan så tycker jag att du ska kolla igenom båda kaninerna en gång till noggrant ( om du inte redan har gjort det) tror inte det är så farligt om dem inte suttit där ett bra tag :) vet inte exakt hur man kan ta bort det men när min kanin fick en fästing så tog jag en pincett ( stav ) och tog bort den (var extra noggran så att huvudet kom med) sedan spräckte jag fästingen ( så att den inte kom tbx😂

Novachan
2018-05-25 23:23
#2

Lite känslig placering men antar att man tar bort den på samma sätt som när man tar bort andra fästingar. Funderar dock på om det är bättre att försöka ta bort den med en fästingborttagare som har en ögla - finns att köpa på apotek, för att minska risken att man slinker till eller att kaninen rör sig och skadar sig på pincetten istället. Den behöver hur som helst tas bort. Är alltid bra att kolla igenom sina djur då och då efter fästningar när de får vistas ute och det är säsong för fästingar.

Upp till toppen
Annons: