Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 681 ggr
PixelSthlm
2018-05-23 10:40

Han är så kissig under fötterna!

Hej. Mitt lilla hjärta har blivit oerhört skitig under sina baktassar. Han sitter i sitt kiss när han äter hö men det är liksom inte konstant hela dagen men han är helt brun och kladdig och blöt under fötterna så jag vill inte ha honom ute på golvet för han lämnar värsta spåret överallt där han är. Jag vet inte vad jag ska göra?! Han går på lådan och vi har alspån i den. Vi provade även kattsand en gång för vi tänkte han inte skulle bli så kladdig men det blev som en cementklump och var ett helvete att ta hand om. Han kissar JÄTTEMYCKET på senaste, dubbelt så mycket som för en månad sedan då han kastrerades. Just nu rengör jag lådan två gånger om dagen och det blir nästa översvämning ändå. Hans kost består av hö, vatten, grönsaker och pellets, han får ungefär en näve pellets per dag (det kanske är 3 msk). Grönsaker består av persilja, sallad, gurka, morot. Ibland får han äpple, eller en vindruva eller jordgubbe. Han är en dvärgvädur på 8 månader och väger strax under 2 kilo. Jag fattar inte, tvättar han sig inte under fötterna? Jag ser ju att han tvättar sig mellan benen och allt sånt men fötterna är katastrof. Vi tvättade rent fötterna häromdagen men han blev direkt lika skitig och geggig igen. Vet inte vad jag ska göra längre..

Annons:
guldtassar
2018-05-23 10:48
#1

Om du gör rent så ofta men ändå blir väldigt kissigt och det verkar som du märker att han kissar så mycket mer nu så hade jag bokat tid hos veterinär och kollat att han är frisk.

Är han frisk så flytta på hö:t så han inte behöver sitta i kisset.

http://nouw.com/guldtassar

Maleficum
2018-05-23 10:49
#2

Har han börjat kissa så mycket mer hade jag tagit honom till veterinär för undersökning så han inte råkat få Urinvägsinfektion eller andra problem! Dricker han mer än  vanligt också? Det är något veterinären kommer fråga om så mät upp hur mycket han dricker på ett dygn.

Om han efter veterinärbesök visar sig vara helt frisk men han fortsätter kissa mycket kan jag rekommendera att köpa en peewee kattlåda till honom (placerad vid höet). Ha något ordentligt uppsugande material i bottenlådan och sen lägg ett litet lager halm eller hö i den övre lådan (Har själv torv i botten och just nu halm ovanpå).

Annars så kan du testa öko plus kattströ (klampande av trä), suger upp bra och fort och enkelt att skopa upp kissklumparna och bajspluttar dagligen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

PixelSthlm
2018-05-23 11:02
#3

Åh, den lådan verkar jättesmart men får inte plats där han valt att kissa.. Det går verkligen inte att lära om, vi har försökt förgäves.. Ska försöka flytta höet. Det vore bra om han hade något underlag i buren som sög upp från tassarna när han sitter där, men han vägrar ha underlag i buren. Han gräver bort det och lägger det i ett hörn och vägrar vara där. Jag är rädd för att köpa kattsand efter vad som hände med den förra, den skulle bilda klumpar! Men det blev verkligen cement i lådan, tog 45 minuter att få loss, fick använda kniv. Hur ska man kunna lita på att den inte blir så? Är så dyrt att "testa sig fram". Asså jag tycker han dricker som en vanlig kanin borde, kanske 2 dl om dagen. Innan kastreringen drack han knappt alls, kanske 1 msk, då fick han gurka för att få i sig vatten. Men det är så mycket varmare nu, så han måste ju dricka mer för att typ inte dö.. Jag får kanske kolla med veterinären, Vi har sådana oerhörda problem att ta oss dit bara :(

Novachan
2018-05-23 11:28
#4

#3 De kan ju ge viss rådgivning över telefonen. Hoppas ni kommer fram till vad problemet är om det är något fel och/eller en lösning på det hela.

Maleficum
2018-05-23 11:39
#5

#3 Öko plus är av trä och funkar fint för kaniner (min kompis har det till sin kanin och jag skulle haft det till min om han inte var långhårig = allt småfnuss fastnar i pälsen och dras runt i hela huset). Och tar man då och rensar ut klumparna dagligen är det inga problem (låter man det vara flera dagar blir det ju såklart en enda stor hård klump och svårare att hantera).

Men i förstahand måste han undersökas så att han faktiskt är helt frisk! För har han tex Urinvägsinfektion och får medicin mot det så kan ju helt enkelt problemen försvinna av sig själv igen. :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: