Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 519 ggr
[Friiidaaa]
5/17/18, 2:55 PM

Frågor ang. bondning av kaniner

Har just nu en kastrerad kille hemma på 9 månader som jag skaffat en liten tjejkompis till. Hon är ca 9 veckor. Har läst att det kan vara en svår process att "bonda" kaniner, men att just unge + vuxen sällan är problematiskt. Hade nämligen tänkt sätta ihop dem när tjejen blivit rumsren då han är frigående. Men ju mer fakta jag läser om just "bondning" så rekommenderar de flesta (vad jag läst på engelska sidor) att man INTE ska sätt ihop unge + vuxen då den kommande puberteten hos ungen lätt kan förstöra relationen och göra det omöjligt att få ihop igen dem senare.

Så hur ska jag göra? Har ni några erfarenheter av just unge (hona) som det fungerat bra med den vuxna i början, men att det sedan inte hållit? Det jag är orolig för är att hon ska bli mer svåraccepterad av killen ju äldre hon blir, men det kanske bara är jag som nojar. Har nämligen aldrig satt ihop två kaniner förut.

Annons:
Nattis & Pepsi
5/18/18, 9:56 PM
#1

Har hört att vuxen + äldre kanin ska vara ganska enkelt, har själv aldrig satt ihop kaniner heller.

[Friiidaaa]
5/20/18, 6:56 PM
#2

Testade att sätta ihop dem idag på ett neutralt område. Han gjorde en del utfall och grymtade/morrade när hon kom nära hans ansikte. För övrigt struntade han i henne, men det slutade med att hon blev rädd för honom. Har någon tips? på fortsatta övningar? Är så orolig att de inte ska fungera tillsammans trots att de är kopior i personlighet.

Nattis & Pepsi
5/20/18, 7:54 PM
#3

Varje gång du sätter ihop dem eller låter dem träffas så kan du ha massor med gott o leksaker, så att dem kopplar varandra till något bra, ge deras favvo godis när dem är duktiga osv. Gör roliga aktiviteter o annat varje gång dem ska öva på att sättas ihop, så att dem glömmer att dem e "sura" på varandra ☺️

[Friiidaaa]
5/20/18, 8:00 PM
#4

Tack ☺️

Upp till toppen
Annons: