Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 605 ggr
ninen DH
2018-05-14 21:42

Vaccinera mot kaninpest, gulsot

Hej! Förrförra året så vaccinerade jag alla mina fyra kaniner mot kaninpest och gulsot. Förra året skippade jag det dock då det ju kostar en slant. Detta året vet jag inte hur jag ska göra och undrar därför om det finns någon statistik eller information om hur vanligt kaninpest och gulsot är i Stockholmsområdet? 

Och hur resonerar ni; dvs. vaccinerar ni era kanier/ tycker det är värt att göra det även om det kostar ganska mycket (framför allt om man har flera kaniner)? Eller bedömer ni att risken är så pass liten att det inte riktigt är nödvändigt?

Annons:
Nattis & Pepsi
2018-05-15 10:39
#1

Vet inte hur det är runt Stockholm. 1. Jag har inte vaccinerat min kanin 2. Ja jag tycker det är värt, speciellt om man har fler kaniner. 3. Risken är ju inte jätte stor men den finns, man kanske inte behöver vaccinera alla kaniner samtidigt om man inte har råd eller ngt sånt. Du kanske inte Fick dem svar du ville men aja :)

Peak303
2018-05-15 20:58
#2

Här där jag bor så finns smittorna och känner därför att jag vaccinerar samt att jag är ute och tävlar. Träffar kaninerna andra kaniner så hade jag vaccinerat mot Myxo/RVHD1. Annars hade jag skippat den och satsat på RVHD2 istället. Detta för att RVHD2 kan smitta via objekt/gräs/foder osv vilket inte myxo kan. RVHD1 har inte stötts på sedan 2010/11 om jag inte minns fel. 

Bortsätt från myggor!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: