Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1218 ggr
Linneaaaa
2018-05-12 11:42

AKUT! Huvudet hänger

Hej,
Jag hade mina kaniner ute på gräset (i kompostgaller) precis och då kom en katt och klöste och jagade dem genom gallret. Men det är inte därför jag skriver…

En av kaninerna blev väldigt rädd, och sprang runt i hagen och sen när jag lyckades jaga bort katten så hängde hennes huvud på sned och hon stödde inte på höger tass. Min mamma och jag har kollat och hon blöder inte synligt någon stans och hon stöder lite på tassen nu, men huvudet hänger fortfarande. Hon kan röra det, men hon håller det hela tiden på sned, huvudet är nästan vid marken.

Vad ska jag göra? Kliniken som jag brukar rådfråga är stängd, ska man ringa djursjukhus? Eller ska man vänta och se om hon piggar till sig

Annons:
Cosmonautens
2018-05-12 11:46
#1

Hon kanske skada nacken när hon blev så rädd, pröva ring till någon kunnig🙂

Linneaaaa
2018-05-12 11:53
#2

Ok, jag ska ringa djursjukhuset och se vad de säger. Tack för svaret :)

Cosmonautens
2018-05-12 11:56
#3

Hoppas det inte är något allvarligt!🙂

Linneaaaa
2018-05-12 12:51
#4

Vi ringde till djursjukhuset i Malmö och de sa att vi skulle avvakta och se så att hon äter kissa och bajsar, och om hon inte är bättre under några timmar så ska vi komma in med henne.

Hon är separerad från sin rumskompis och hon äter lite hö, men huvudet hänger fortfarande. Men hon går lite konstigt fortfarande.

Men jag håller tummarna att hon ska bli bättre.

Nattis & Pepsi
2018-05-12 20:36
#5

Hur har det gått mår hon bättre?

Linneaaaa
2018-05-16 17:59
#6

Hon blev bättre efter några timmar nu i helgen, så vi pustade ut lite.

Men i morse så hände huvudet igen och hon tuggade väldigt slött, så vi ringde veterinären och fick tid där.

Det visade sig efter 6 röntgen bilder att hennes käke på höger sida hade en fraktur. Den gick genom hela käkbenet, så man kan förstå att hon har haft ont.

Så nu ska hon ha smärtlindrande i 10 dagar + stödmatning och hon ska få gräs då hö kan vara för svårt för henne att tugga.

Hon måste ha sprungit in i gallret och det var så hon skadade sig.

Annons:
Linneaaaa
2018-05-16 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag vet inte om ni kan se, men på höger sida i käken så är där en fraktur…

Nattis & Pepsi
2018-05-16 18:40
#8

Ok hoppas hon mår bra nu efter, lycka till :)

Upp till toppen
Annons: