Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1477 ggr
Tova&Lillen
2018-05-12 09:52

Vill inte bli kammad

Jag har en långhårig kanin som behöver kammas ganska mycket. Grejen är att hon är ganska rädd. Hon kommer inte fram till mig så mycket och jag vet inte hur jag ska göra när jag ska "fånga" henne. Jag vill ju inte springa efter henne för då blir hon ju rädd, men jag vill häller inte ta henne och börja kamma när hon kommer fram till mig för då kanske hon tycker det är läskigt. Jag vill kunna kamma henne och göra det till en rutin men jag vill inte att hon ska vara rädd.. vad ska jag göra?

Annons:
Nattis & Pepsi
2018-05-12 09:56
#1

Du måste vara bestämd fast samtidigt visa att borsten inte är farlig, du kan börja med att ge henne lite godis när hon kommer fram o så. Sedan kan du försiktigt böra kamma (samtidigt som hon får något gott att tugga på) , kamma i korta stunder varje gång och efter ett tag så kan du kamma lite längre stunder.

Tusseen
2018-05-13 17:02
#2

Ta något gott som hon tycker om (morot typ) o locka henne till dig. Har några förbereda så hon kan sitta där o äta medans du kammar henne. Detta funkar såklart inte om du inte har en matglad kanin, men något finns det ju alltid som kaniner gillar att smaska på. Om det inte funkar skulle du kunna kamma henne medans hon sitter i buren. Om hon ändå verkar rädd för kammen kan du hänga upp den i ett snöre i buren där hon mest brukar vara. Då vänjer hon sig. Sen kan du säkert börja kamma henne lite då o då o sen regelbundet. Hoppas det funkar !

Tusseen
2018-05-13 17:02
#3

*Ha

Whatsupdoc?
2018-05-18 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mina kaniner är dvärg-vädurar, och Charlie fäller som bara den, och han gillar inte & bli borstad. Han markerar på borsten med hakan. Det funkar kortvarigt att ge honom nåt att smaska på. Vill också veta vilken av dessa borstar som är bäst att använda.

Nattis & Pepsi
2018-05-18 21:52
#5

Själv tycker jag att den där blåa till höger funkar bäst ☺️

Morötterna
2018-05-19 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Om kaninen är rädd för dig så börja med att kaninen får lukta på dig så den käner sig trygg/lungn. Sedan låt den få lukta på borsten. Sen innan du börjar så håller du i så den inte kan springa iväg. Sen så så borsta försiktigt till en början. Sen när du är klar så belönar du kaninen hur det en går. Lycka till🐰

Annons:
Upp till toppen
Annons: