Annons:
Etikettallmänt
Läst 619 ggr
Bluishfire
5/7/18, 6:51 PM

Nybörjare

Hej hej!
Jag har börjat spåna så smått på att skaffa kanin. Jag har haft gnagare förr dvs hamster & chinchilla (japp, är fullt medveten att kaniner är hardjur). Även haft reptiler och hund.

Nu har det gått över ett år sedan min chinchilla gick bort och det känns verkligen tomt och ensamt nu. Har ju alltid haft minst ett djur i hemmet, så tystnaden känns konstig. Har därför börjat fundera på att skaffa en ny kamrat. Ingen brådska alls, däremot. Hellre redo än att behöva stressa i sista minuten.

Internet och böcker kan bara ge sisådär mycket information, känner jag. Därför kör jag en svängom här också för lite allmänna tips? och vad man ska tänka på. Bl.a.

- Lämplig buffert? (veterinär, vaccinationer, försäkring?)
- Buryta (funkar lösgående eller blir sladdar ett större problem?)
- inredning (vad är lämpligt och vad är NO-NO?)
- Kön (större skillnad mellan hane & hona?)
- Foder (egen blandning/djuraffärsfoder? finns det något kaniner verkligen inte tål?)

Rasmässigt är jag faktiskt ganska sugen på angora. Älskar fluff och pälsvård är något jag tycker är mysigt att hålla på med. 
Jag undrar därför i samma veva ifall det finns några uppfödare i Sverige?
Goggle har enbart hittat aktiva uppfödare i Danmark.

Bor för tillfället i Skåne men det är 50/50 ifall jag rör mig uppåt landet med universitet/högskola. Därför är datum för en ny kamrat inte spikat förrän jag landat helt ;) 

Tack för att du läste!  :D

Annons:
[annajohannas]3
5/7/18, 7:13 PM
#1

Det enda som jag vill säga om angorakaninen, är att den måste klippas var 3:dje månad, om man får aldrig hoppa över klippningen. Dels för att ullen tovar sig, och kaninen blir så varm, att den slutar att äta. Det är inte heller någon kanin som man sitter och kelar med, för då tovar sig ullen. 

Burmåttet är svårt att säga, beroende på Vilken ras? du skall ha, bäst är att se på jordbruksverket, vilka regler som gäller för olika vikter.

Om du har kaninen lös, så måste du se till att den inte kommer åt sladdar mm.

En sitthylla måste kaninen ha i buren, men sedan är det ju fritt fram.

Hanar kan vara lättare, en del honor blir griniga i brunsten, men det varierar ju, beror mest på vilket köns, som du vill ha.

Kaninens foder är hö, sedan kan man ge knäckebröd, morot, äpple mm. Om du har en angora kanin, så måste den få kraftigare foder, t ex rabbfor, för att den producerar så mycket ull,

Om du går in på svenska angoraföreningen, så finns det vilka uppfödare som är med där, samt kontakta ordförande, om du har frågor.

Lycka till!

tiger tok
5/7/18, 8:49 PM
#2

Jag har buffert på 100 000, som är till alla mina djur (gård), men åtminstone 10 000 kan jag ändå tycka, men det beror ju på om man tänker att händer det något så avlivar oavsett, eller om man kan tänka sig operation osv. Så stort som möjligt, de behöver röra sig mycket, och att sitta i en liten bur är inget liv för en kanin! Testa lösgående, och se om kaninen är intresserad av sladdar, inte alla som är det. Och se till att ha grenar som man kan gnaga på! Jag har mina utomhus i gårdar på 3x3 m ca, de har ett stort hus/bolåda, stenar, stubbar, grenar att äta osv. Enligt lag ska kaniner ha åtminstone en sitthylla (tex ett hus man kan sitta på.). Jag föredrar honor och har alltid gjort, men hanar är väldigt trevliga de med. Tror det är väldigt individuellt vad man föredrar, och alla kaniner har stora personligheter! Ang så är gnagarmixar rent godis, som inte alls är nyttigt. Jag håller det så naturligt som möjligt, mina kaniner får hö, gräs, grenar och blad, (grönsaker/frukt några gånger i veckan), på vintern får vissa av dem pellets och då brukar två msk/dag vara nog, jag ger svenska foders kaninpellets. Men hö/gräs är absolut basföda! Jag har/haft dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur, fransk vädur, lejonhuvad kanin och Gotlands kanin. Jag tycker lejonhuvade kaniner är otroligt trevliga, och inte lika jobbiga att underhålla pälsen på som angoror (men de kräver pälsvård flera gånger i veckan), så lejonhuvade kaniner skulle jag kika på om jag var du.

tiger tok
5/7/18, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Slänger in bilder på en lejonhuvad kanin och en lejonhuvad dvärgvädur.

Upp till toppen
Annons: