Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1565 ggr
fredricakarlsson
2018-05-06 23:22

Veterinären?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag hem en kanin flicka som ska gå ihop med min kastrerade hane. Hade delat av hagen med galler men antagligen har de hälsat genom gallret och hanen har nog bitit honan i läppen :( Inget blod och ser torrt ut. Men vet inte om det behöver sys!? Någon som kanske kan avgöra det här?

Annons:
fredricakarlsson
2018-05-06 23:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

..

Maleficum
2018-05-06 23:46
#2

Se efter det så det håller sig rent och inte ser ut att bli infekterat så kommer det läka av sig självt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2018-05-07 01:38
#3

Hej!

Det ser inte så farligt ut tycker jag, det kommer nog läka snabbt av sig själv. Håll lite koll och se till så det inte händer igen, så är det troligen ingen fara eller anledning för veterinärbesök. Kaniner har enligt min egen erfarenhet bra "läkkött", så hon är nog snart "hel" igen.  

Hade bland annat en kanin som lyckades bryta av hela klon på nåt sätt, men vet varken exakt när eller hur det gick till… jag upptäckte det nämligen inte förrän jag skulle klippa klorna och det var en jättefint läkt stump, där klon borde ha varit (blev aningen förvånad🤔). Hon hade inte visat någon smärta eller någonting innan och var helt svart med svarta klor så det syntes ingenting, förrän jag liksom "tog undan" päls för att klippa klon. Självamputerad kanin helt enkelt, hon busade på som vanligt med sina fyra burkamrater utan några som helst besvär… Det var nog värst för mig för jag blev så chockad när det inte fanns någon klo att klippa, haha 😉

Lycka till med tösen!

Mvh/Chinesecrestedlover

MuffinDigger
2018-05-07 09:47
#4

Håller med de andra. Det ser ut att kunna läka av sig självt. Ett tips? när man ska få ihop två kaniner är att inte ha hagarna direkt brevid varandra. De bör vänja sig vid varandras lukter innan det är dags för att hälsa.

fredricakarlsson
2018-05-10 07:16
#5

Tack för era svar! Allt har gått bra och det ser ut att läka fint :) Nu går det även tillsammans och trivs jätte bra tillsammans :)

Maleficum
2018-05-10 11:25
#6

#5 Skönt att det går bra och att de gillar varandra :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: