Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 619 ggr
Elinstiger
2018-05-05 11:23

Kaniner bråkar hjälp och råd snälla!!

Hej, har en kastrerad hane med två honor. Hane 9 månader honor 5 månader och systrar. Igår bråkade hanen med ena honan som han bott ihop med i 3 månader. han bet henne så illa så hon fick ett bett i mungipan. Nu undrar jag hur jag ska göra för att sätta ihop de igen och kan jag ens ha de tillsammans i samma bur igen?:( Den adra honan är han snäll mot. Hade den skadade honan i egen bur under natten. Nu försökte jag presentera henne och hanen. För varandra igen men han ville bita henne igen :( snälla vad gör jag?

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-05-05 11:34
#1

Hej!

Det kan gå om du väntar ett tag och sedan sätter i hop de på en neutral yta. Låt honorna vara där en liten stund först och sätt sedan ner hanen. Det finns dock inga garantier att det alltid fungerar…en del kaniner trivs helt enkelt inte med varandra, personkemin stämmer inte. Det betyder dock inte att han inte skulle kunna fungera finfint med någon annan kanin…men han kanske inte gillar dina tjejer helt enkelt. 

Har satt ihop mååånga kaniner genom åren och vid ett tillfälle (det enda som jag kan komma på) så gick det inte, men då satte jag den kaninen (hon blev utmobbad - de var på och bet henne direkt) med andra kaniner och det fungerade hur bra som helst (hon bodde sedan med 4 andra kaniner)…så ibland går det inte hur mycket man än försöker. De två som mobbade fungerade fint tillsammans dock. 

Sedan så krävs stora burar för att det ska fungera med flera kaniner tillsammans, de måste kunna gå undan från varandra om de vill. Nu vet jag ju inte hur stor bur du har men det kan vara så att den är förliten för att det ska fungera med alla kaniner tillsammans. 

Lycka till. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Elinstiger
2018-05-05 11:46
#2

De är bara den ens honan han är så här mot. Den andra fungerar de fint med. Just nu så har jag henne i en ensam bur men får väl prova o sätta ihop de imorgon igen o se hur det går. När du säger neutral mark är de en plats där ingen av kaninerna varit på förr?

Elinstiger
2018-05-05 11:46
#3

De är bara den ens honan han är så här mot. Den andra fungerar de fint med. Just nu så har jag henne i en ensam bur men får väl prova o sätta ihop de imorgon igen o se hur det går. När du säger neutral mark är de en plats där ingen av kaninerna varit på förr?

Chinesecrestedlover
2018-05-07 00:42
#4

Hej igen! 

Nu kanske du redan hunnit prova igen, men om inte eller om du känner att du behöver göra ytterligare ett försök så svarar jag dig ändå. 

#2 Ja, jag förstod att det bara var ena honan, men honorna går väl ihop utan problem om jag förstod det rätt… och då är ju hanen "problembarnet" liksom och då blir det ju honom som fokus får ligga på. Ja, precis en yta som ingen av de varit på innan, alternativt en som är rejält noga skrubbad och "ommöblerad". 

När jag har satt ihop kaniner så har jag t.ex. haft de i en Hage (oftast ute, men någon gång i garaget - mina var utekaniner). Vet att många brukar säga att ytan ska vara i stort sätt tom, men jag har alltid satt ihop kaniner på en yta med olika gömställen (hus osv.) samt rejält med hö och "godsaker" (ex. äppelkvistar, morötter, äpplen osv.) som jag spridit ut lite här och var över ytan. 

Anledningen till den metoden är helt enkelt att kaninerna ska kunna gå undan från de andra (därav husen, tunnlarna eller vad det nu är) samt att de (förhoppningsvis) ska bli så pass distraherade av alla godsaker att de snabbt "glömmer bort" att bråka (lite får man räkna med, men naturligtvis får det inte gå till överdrift eller leda till blodbad) och sätter sig och mumsar på något gott i stället. Acceptansen av de andra kaninerna kan då (med lite tur och ibland även lite tålamod) liksom gå lite av sig själv, de äter ju redan ihop liksom. 

Min metod har som sagt fungerat i de allra flesta fall, med undantag för den där gången som jag beskrev. Då har jag haft konstellationer av två, tre och upp till fem kaniner ihop. Jag har satt ihop kaniner som unga och även som vuxna, kastrerade hanar med varandra, kastrerade hanar med honor, samt diverse grupper bestående av honor och bara en gång (vad jag kan komma på) så gick det inte (men som jag skrev tidigare så gick det med andra grupperingar av de kaninerna). 

Lycka till! 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: