Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 909 ggr
Whatsupdoc?
2018-05-04 17:45

Coraline är Fransk Vädur?

Jag har tänkt nu på sista tiden att Coraline kanske inte är Dvärgvädur som de sa i djuraffären. Hon är större än Charlie & har lite mer päls på tassarna så att hennes klor inte syns. Kan det vara att hon är en Fransk Vädur? 🤔

Annons:
Fridaaaa
2018-05-04 18:35
#1

Hur mycket vägar hon?
Fransk vädur har dock inte mer päls än dvärgvädur :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Snigelfarmarn
2018-05-04 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har själv en 1 årig "dvärgvädur" från djuraffär på nästan 3 kg (utan att vara fet). I det faller har vi kommit fram till att hon nog är ngn blandning dvv och hoppkorsning. Har läst att olika dvv korsningar för hoppning säljs till djuraffär som dvv om de inte verkar ha rätt hoppningsegenskaper… Den grå i bilden är renrasig dvv på 1.9 kg. Vit är nog inte det…

Fridaaaa
2018-05-05 06:49
#3

#2 Ett tips: Ta bort saltstenen. Inte bra för kaniner :)
Nja hoppkorsning låter inte så troligt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Snigelfarmarn
2018-05-05 11:27
#4

Saltstenen borta, den har nog bara råkat bli kvar av ngn anledning men kaninerna har inte rört den ändå. Men är det inte ett känt "fenomen" som jag skrev att de djur som säljs i djuraffärer ofta är djur som inte har de egenskaperna/färgerna som uppfödaren önskar eller inte uppfyller rasstandard på ett eller annat sätt? När man försöker avla fram t.ex en bättre hoppkanin med inblandning av dvärgvädur vilket jag förstått är vanligt så får man ju säkerligen fram djur som man ser direkt att inte är vad man är ute efter. Detsamma gäller förstås t ex tjuvparningar. Inte jätteerfaren på kaniner men har hållit på en del med andra djur tidigare. Lite OT men för att anknyta till TS så är det nog mer troligt med ngn form av blandras än frasse om den inte väger typ 5-6 kg.

Fridaaaa
2018-05-05 13:05
#5

#4 Nja, oftast säljs dem som sällskapskaniner, och inte då via djuraffärer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Whatsupdoc?
2018-05-05 15:17
#6

Jag misstänker också att hon är nån typ av blandning. Har lärt mig en läxa i alla fall, inte köpa från olika ställen, utan bara 2 från samma uppfödare. Men de är ändå bra kompisar & jag vill inte skilja de åt. Älskar de båda lika mycket ❤️

Annons:
Fridaaaa
2018-05-05 16:14
#7

#6 Syns ingen bild, om det är det som är meningen ska vara med?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Whatsupdoc?
2018-05-06 10:01
#8

#7 Datorn är antingen & kladdar eller så är det nåt annat. Hon är vit med ljusbruna fläckar, eller brun med vita fläckar, beroende på hur man ser det, över hela kroppen & nån enstaka svart mini-fläck på huvudet & nosen. hon är jätteduktig på att hoppa & hitta på hyss 😉

Whatsupdoc?
2018-05-07 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är en bild på de 2. Fixade problemet. 🙂

Upp till toppen
Annons: