Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2342 ggr
Feerai
5/1/18, 10:55 PM

Kanin har typ IQ 350, har tagit sig ur buren...

Hej,

Jag har en dvärgvädur med otroligt vassa tänder som under några veckor har jobbat på att ta sig ur buren… Han har bitit sönder alla fem spännen som håller buren låst, och ikväll dök han oväntat upp mellan mina fötter, efter att ha lärt sig lyfta det nu olåsta burgallret & ta sig ut.

Jag är helt besegrad, jag vet inte hur jag ska hålla honom inlåst… Provade buntband, men han hittade dem på 30min och bet sönder dem & började på nytt att lyfta gallret… Han är en frigående innekanin som är ute största delen av dygnet (inte när jag sover eller inte är hemma av självklara skäl), men jag kan ju inte lämna honom och gå & lägga mig inatt nu när jag vet att han tar sig ut! Förvisso så letar han bara rätt på mig när han smiter, och ignorerar helt & hållet allt annat, men ändå. Han lär ju inte sitta lugnt & vänta på mig i 8 timmar.

Vad ska jag ta mig till..? Kaninhelveten är ju intelligentare än vad jag är… ;)

Tack på förhand :)

Annons:
Candela
5/1/18, 11:07 PM
#1

Lägg en massa tunga böcker/gjutjärnspannor/annat på buren så han inte orkar lyfta av gallret? 😉

-Aida-
5/1/18, 11:12 PM
#2

Har du möjlighet att expandera buren till en Hage av kompostgaller?
Finns också valphagar med tak på.
En större yta kanske skulle göra din kanin lugnare när han är instängd, de ger mer yta att röra sig fritt på även om den inte är helt "fri".
Man kan också ha hundburar som kaninburar om du tycker dom känns mer hållbara, finns inget att lyfta och ta loss när hela skiten är säker och är oftast större än vanliga kaninburar.

En massa gnagmöjligheter om du inte har de, som pinnar gör mycket också. Min kanin får typ en ica kasse i veckan med pinnar från skogen som folk håller på att fälla.

Kaninälskaren123
5/2/18, 7:31 PM
#3

Bara jag som hade tyckt att det var kul att kaninen är vid en när man vaknar, och så har man ju en nattkompis, såklart är det inte kul att han smiter, men var är de förslags bur du har???

Feerai
5/3/18, 9:38 AM
#4

@#1 Har ingen aning om varför jag inte tänkte på att lägga tunga saker uppepå…

@#2 Hans bur är tillräckligt stor, speciellt för en så liten kanin. Han har bara blivit kräsen av att springa runt fritt på så stor yta, han försökte aldrig rymma innan jag flyttade :)

@#3 Det skulle ju förvisso va lite mysigt om han var där när jag vaknade, men på 8 timmar skulle han nog kunna ha gnagt sönder en hel del, inklusive skydden runt sladdar + sladdarna, om han verkligen gick in för det. & tro mig; han skulle definitivt gå in stenhårt för det, eftersom han magiskt drar sig som en magnet till saker han borde hålla sig borta ifrån, även om de bara är en tusendel av ytan han har att röra sig på!

Tack för alla svar :)

Arcade-Foodie
5/3/18, 12:05 PM
#5

Min kanin bryter ut från buren när han inte har fått springa lös tillräckligt länge och han har blivit trött på att man inte släpper ut honom och han har inget att leka med :3 Kanske fixa något som håller honom sysselsatt ^^

Frosstis
5/3/18, 3:26 PM
#6

Tänker helt spontant att du ska sluta hålla honom i en bur. Tänker på alla kidnappnings-case där förbrytaren håller offret instängt tills de bryts ner och känner att det är lite likadant när vi håller inne djur. Om han så desperat verkligen inte vill vara i buren, varför tvingar du honom? Han trivs ju uppenbarligen inte där. Sälj kaninen eller möt hans behov så att han mår bra. Vill han inte sitta i buren så tvinga honom inte. Man skulle ju inte tvinga en hund att sitta i bur direkt.

Annons:
Kirnzy
5/3/18, 3:50 PM
#7

Ingen kanin (eller något djur) är kräsen för att de inte vill sitta i en bur större den av dagen, det är en väldigt konstig sak att säga. Kaninen har ingen frihet och det är självklart att den inte vill sitta i en bur flera timmar, även om vissa accepterar det så är det ingen som mår bra av en liten yta. Ingen bur är tillräckligt stor för en kanin, oavsett hur liten kaninen är. Exakt hur stor är din? Har du bild på buren?

MOJ
5/3/18, 3:59 PM
#8

Jag håller med de andra om att han inte ska behöva vara i buren om han behöver större yta. Du kan använda dig av komposthaller eller liknande och bygga en Hage till honom.

Feerai
5/4/18, 11:04 PM
#9

Räcker inte 115 kvadrat för en kanin att avreagera sig på i 16 timmar varje dygn, med bollar, pinnar, tunnlar och en hel del mattor? #7, antar att "större delen av dagen" syftar på de åtta timmar han sitter inne på natten? 

Försöker inte låta skeptisk, är genuint nyfiken då jag trodde att han trivdes bra med de förutsättningarna?

Feerai
5/4/18, 11:12 PM
#10

Ber även om ursäkt om jag använder lite taskiga formuleringar, men Kaninvald & jag är ju best bros! Vi pratar så med varandra när han sitter på min axel & kollar på TV om kvällarna!

Men ska testa nån natt framöver om det känns tryggt att ha honom ute medan jag sover. Tack igen för alla svar!

Frosstis
5/5/18, 2:35 PM
#11

Han trivs ju inte om han försöker ta sig ut :)

Upp till toppen
Annons: