Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 910 ggr
eme
5/1/18, 9:36 PM

Hjälp, kaninen beter sig underligt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har funderingar över min kanins beteende under de senaste dagarna och hoppas att någon kan svara på vad som är på gång.

Kan börja med att säga att kaninen är en dvärgvädur på 8 år och har levt hela sitt liv i liknande en hönsgård, med en vanlig vinterbur stående i hönsgården för tillgång till värme och skydd. Hon har alltså haft mycket plats att röra sig på och varje gång man har kommit med mat så har hon kört några rusher runt om i hela inhägnaden.

Men i onsdags (25/4) när jag som vanligt skulle ge henne mat så fick jag leta för att hitta henne och då satt hon under en träpall hon har. Efter en stund kom hon tveksamt ut men sprang inte runt och verkade inte sugen på mat. Sedan dess har hon ätit ibland när man matat henne, till exempel så tar hon kanske fem morotsbitar och sen totalvägrar hon och vänder baken till. Vattnet rör hon inte heller. Mestadels ligger hon under sin pall men har sett på avstånd att hon ibland kommer ut därifrån för att skutta omkring lite, men långsamt. Hon har heller inte bajsat på sitt vanliga ställe som är på nedervåningen av vinterburen, utan har nu ett nytt ställe på marken i närheten av den här träpallen.

Mina egna spekulationer: 

Den faktorn att hon börjar bli lite till åren och har kommit över någon sjukdom.

Eller att hon är rädd för någonting. Hon beter sig nämligen lite som när hennes inneboende blev dödad av en iller (på markplan) som kommit in i buren. Det här var fem år sedan, men då åt hon i princip ingenting på en vecka efter det. Och då ville hon även sitta uppe på den innestående vinterburen för att ha uppsikt och för att komma bort från marken där illern varit antar jag. Denna gången såg vi en mus som sprang ut från vinterburen och fann även spår från att den tillbringat en hel del tid där. Kan hon vara rädd eller liknande för den med, precis som efter illern, och att det är därför hon nu tillbringar all tid på marken istället för att hon inte vill vara i vinterburen där musen var? Eller kan hon typ komma ihåg vad som hände med sin kompis och illern, och att musen drog upp de minnena eller något?

Verkligen bara mina spekulationer och kanske inte alls är något sådant, men tänkte bara eftersom hennes beteende nu är lite liknande vad det var då.

Tacksam för svar!

PS. Bilden är gammal men visar ändå placeringen av vinterburen osv. Den är ca 3x3 meter. Den lilla träpallen (längs med vänsterkanten) står nu i framkant av inhägnaden och är den hon sitter under tillsammans med ett kort rör bredvid.


kaninloggen.bloggplatsen.se

Annons:
Hamstertjejen123
5/1/18, 10:50 PM
#1

Jag tror att det kan vara att det tog fram gamla minnen…fast hon är ju ganska gammal, så hon kanske har blivigt lite trött bara :) hon kommer nog piggna till snart annars får du nog ringa veterinären.

eme
5/2/18, 11:41 AM
#2

Okej, hoppas att hon bara är rädd och inte sjuk. Dock är jag ganska säker på att hon varken ser eller hör så bra längre, så kan nog ta lång tid innan hon känner sig säker igen i så fall.


kaninloggen.bloggplatsen.se

Upp till toppen
Annons: