Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1918 ggr
Elinstiger
4/25/18, 8:50 PM

PANIK HITTAT KNÖL PÅ KANIN!!! Hjälp och råd!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er alla, vänder mig till er för jag behöver råd. Har en kanin hona på 4 månader. Kände under magen idag och upptäckte en svullen liten boll som flyttas runt när jag känner på den. Nu börjar mina tankar springa iväg efter att jag googlat och jag får upp allt från tumör, infektion och svullen lymfkörtel. Ni som har kaniner som haft knöl, hur känns de är de hårda eller mer mjuka som fettknuta? Hennes är mjuk o liksom kan försvinna o jag tappar bort den lätt. Hör gärna av er alla svar är välkomna!

Annons:
[AnimeV4]
4/25/18, 8:56 PM
#1

Först och främst, lugna dig. Det enda du kan göra är att ta kaninen till en kaninkunnig veterinär för att få en bedömning. En knöl kan vara många olika saker. Allt ifrån en fettknöl till en elak tumör.

Av egen erfarenhet är det bara följande som gäller:

  • Avvakta i samråd med veterinär. Besväras kaninen kontaktar man veterinären igen.

  • Ta prover på knölen. Detta är dyrt.

  • Ta bort knölen för säkerhets skull, gärna i samband med kastrering.

Jag hade själv ett marsvin med en knöl på bakbenet. Först var det ingen fara, men till slut var den som en golfboll och han var besvärad. Då togs knölen bort, med ett mycket lyckat resultat. Det gick bara på 950 kr. Ta prover skulle ha kostat från 1500 kr på den kliniken som överlag är väldigt billig.

Elinstiger
4/25/18, 9:08 PM
#2

Vill göra allt för att hon ska få den hjälp hon behöver. Hoppas att de inte är något farligt. :( sorry jag älskar bara henne så mycket så är verkligen orolig!

[AnimeV4]
4/25/18, 10:45 PM
#3

Well, det finns inget du kan göra själv förutom att hålla koll på hennes allmäntillstånd (äta, dricka, kissa bajsa) och kontakta veterinär. Vart bor du? Det finns inte så många kaninkunniga, nämligen. Knasigt nog räknas kaniner till exotiska djur i veterinärvärlden för att så få är utbildade på dem🙂

Elinstiger
4/26/18, 7:04 AM
#4

Bor i Stockholm och brukar ta mina kaniner till evidensia i Roslagstull, varit där flera gånger och är rätt nöjd med servicen och Kunskapen många av veterinärerna där har egna kaniner privat :)

Elinstiger
4/26/18, 11:33 AM
#5

Lilltjejen har idag varit till vetrinär. Enligt veterinären så är det diskbråck hon fått. Antingen läker den igen sv sig själv eller så kommer vi att operera sammtidigt som hon kastreras.

[AnimeV4]
4/26/18, 7:34 PM
#6

Jag har hört lite blandat om Roslagstull och skulle själv ha siktat på Mälardalens smådjursklinik. Hoppas att det blir bra så att ni slipper ett ingrepp! Smart att ta det i samband med kastreringen annars👍

Annons:
Elinstiger
4/27/18, 4:31 PM
#7

Ja, könner stt jag inte vill utsätta henne för så mycket narkos tycker så synd om de små liven :( men hon verkar må bra :) känns skönt att ha varit till vetrinär

kalindas
4/27/18, 5:52 PM
#8

#5
Är du säker på att de sa diskbråck och inte navelbråck?
Om det är ett navelbråck brukar det vara ganska ofarligt, så länge man inte tar en kull på kaninen. Vilket man så klart inte gör.
Låter som en bra idé att ta bort det i samband med kastrering. 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: