Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 523 ggr
AmandaEkegren
2018-04-22 18:10

Ta kaninungar på 6årig hane

Hej, Jag har en helt underbar trevlig 6årig hane, som bott hos oss hela sitt liv. Han är social, gosig och frisk. Jag kommet att flytta hemifrån i september - och då föddes idén Att ta en kull ungar på honom, så att en får följa med mig (Stampe får bo kvar med min familj - han trivs bra här). Går det att ta ungar på en så gammal hane? Han är pigg och frisk - men än dock snart 7. Hur skulle ni gå till väga? Jag har ingen hona, bara lilla Stampe. // Amanda

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-04-22 18:48
#1

Hej!

Ja, det går att ta ungar på en så gammal hane. Jag tog en kull på en hane som vid parningstillfället var 10 år…men…tänk efter före du tar beslut om en kull. Det är ett stort ansvar och är inte nödvändigtvis så lätt att få iväg ungarna till bra hem. 

Du skriver att du vill behålla en…men vad händer med övriga ungar? Tänk på att en kanin kan få många ungar. Min kull (bara tagit en kull i mitt liv, men haft massor med olika kaniner) bestod av 7 ungar, jag behöll 4 av dessa och tyvärr hamnade de övriga 3 i "tvivelaktiga" familjer dvs. de hamnade tyvärr hos folk som (trots att jag varit noga med valet och ställde krav på de som skulle ta över mina älsklingar) efter en kort period inte kunde ha kvar kaninerna och ungarna hamnade i "omplaceringskarusellen" (jag hade tyvärr inte möjlighet att ta tillbaka ungarna, hade vid det tillfället redan 9 eller möjligen 11 kaniner, och har ingen aning om vad som hände, var de hamnade tillslut osv.). Nu är det väldigt länge sedan och de ungarna är med all säkerhet inte längre vid liv, men jag oroade mig för och letade efter dom på olika annonssidor under hela deras "levnadstid".

Varför vill du ta en kull? Om det endast är för att du vill behålla en unge efter din hane, så tänk om och köp en (eller två) kanin/er i stället. Eller ännu hellre ta hand om en (eller två) oönskad/e kanin/er i behov av ett hem. Det finns så otroligt mycket kaniner som omplaceras, så istället för att bidra till risken att ännu fler tvingas flytta runt, så strunta i att ta kullen och skaffa dig en (eller två) omplacering/ar i stället. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: