Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 839 ggr
yoyopro00
4/20/18, 7:03 PM

Hjälp!! Vad är det för fel med min kanin?

Jag är så orolig. Jag köpte min hona i Oktober förra året och alltså är hon nu 6 månader. Hon har alltid varit duktig när det kommit till toaletten. Men nu på den senaste tiden har hon betett sig mycket konstigt. Hon springer/dansar runt mina ben och ger ifrån sig konstigt ljud. Hon ligger/vilar mer än annars. Och det allra värsta…Hon kissar på väggarna. Och jag som har det nyrenoverat hemma hos mig. Jag förstår inte hur kisset kan hamna upp på väggarna? Skvätter hon? Borde jag ta henne till en veterinär eller vad händer ??

Annons:
[AnimeV4]
4/20/18, 7:13 PM
#1

Det låter definitivt som brunstbeteende.

yoyopro00
4/20/18, 7:18 PM
#2

Vad är det för något? Hur länge ska hon pågå? Jag brukar alltid har buren öppen så hon springer runt men ska jag stänga in henne framöver? Hon förstör ju mina väggar :-(

yoyopro00
4/20/18, 7:22 PM
#3

Har även märkt att hon blivit rosa mellan benen, och hon lyfter på svansen när hon springer

yoyopro00
4/20/18, 7:22 PM
#4
[AnimeV4]
4/20/18, 9:06 PM
#5

Jag har inte kanin och bara handjur, så någon annan får ge dig ett utförligare svar. Är det brunst är det inget att oroa sig för, förutom väggarna då😉

Nattis & Pepsi
4/20/18, 9:26 PM
#6

Ja hon är nog brunstig ( hon vill para sig ) och tror det kommer hålla på så ett litet tag men annars går det att sterilisera ( eller kastrera som man säger till hankaniner) jobbigt med att hon förstör dina väggar , om man inte vill sterilisera så får du nog ha henne "inlåst"

Annons:
yoyopro00
4/20/18, 9:59 PM
#7

#6 Kommer detta hålla på länge? Jag har läst in henne i buren eftersom hon kissade överallt, på mattor, väggar osv. Gör ont i hjärtat på mig då hennes bur alltid varit öppen men nu är hon instängd. Dock har jag en ganska stor bur på 120cm

Nattis & Pepsi
4/21/18, 10:23 AM
#8

#7 Tror det håller på på våren lite då o då och på sommaren. På hösten och vintern kommer hon vara "normal" du kommer nog även märka att hon kommer bli lite ner sur o arg av sig men det finns dagar då hon kan vara normal under sommaren o så men annars är alternativet att kastrera ( och det är även bra att kastrera eftersom hon kaniner kan få livmoderhalscancer tror jag det heter )

tiger tok
4/21/18, 12:31 PM
#9

#6 man steriliserar inte honor i Sverige längre, man kastrerar de också.

Fridaaaa
4/21/18, 1:32 PM
#10

#6 Man kastrerar även honor då det är bättre än sterilisering.

#7 120 bur är nja inte så stor bur.
Hade bokat tid för kastrering. Samt låtit henne skutta som vanligt och skydda väggarna tillsvidare

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
4/21/18, 9:35 PM
#11

Är du säker att det inte är en hane då? Den enda lösningen är kastrering eller att vänta tills hon blivit vuxen vilket kan ta ett halvår

yoyopro00
4/21/18, 11:32 PM
#12

#10 och hur hade du tänkt att jag ska skydda mina väggar? #11 när jag köpte kaninen sade de i djurbutiken att det är en hona.

Fridaaaa
4/22/18, 7:40 AM
#13

#12 Sätta upp tex vaxduk där kaninen skvätter
Djuraffärer kan man sällan lita på. Hade dubbelkollat det, de har haft fel många gånger. Men visst honor kan skvätta duktigt också

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: