Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 706 ggr
JosefinStrand
2018-04-19 23:35

Svår situation - Behöver hjälp av kaninkunniga

Hej alla! Jag är i en svår situation nu med mina två franska vädurshonor på 10 månader som inte kommer överens längre. Jag vet inte vad jag ska göra och behöver all råd jag kan få för att lösa detta. Yumi - okastrerad hona som är extremt sällskapssjuk och otroligt snäll. Nami - kastrerad hona som också är väldigt sällskapssjuk och snäll med människor men som vill va ifred från min andra kanin. De är lika gamla och var bästisar och putsade alltid varandra osv ända fram tills de blev könsmogna. De springer fritt i mitt rum och en dag när jag kom hem var det både hår och blod i mitt rum från ett slagsmål. De gick från att ligga på varandra och mysa till att bråka i omgångar och tillslut blev det så allvarligt att Yumi blev skadad på öronen för hon aldrig låter den andra kaninen vara ifred. Alltså: Yumi vill ha kärlek och närhet konstant och Nami vill inte ha någon på sig hela tiden och säger ifrån (attackerar). Jag kastrerade Nami men det blev inte bättre. Jag kan inte ha dem ute samtidigt vilket innebär att ena kaninen måste vara i en bur när den andra är ute, vilket inte funkar och jag kan inte heller dela upp mitt rum. Min tanke: Borde jag adoptera bort Nami som inte står ut med min ena kanin och tinga en hankanin istället så Yumi, den extremt sällskapssjuka kaninen får en kompis som hon kan umgås med? Jag pluggar om dagarna och vill inte låta henne vara helt själv i timmar och hon behöver verkligen en kompis. Problemet är då att Yumi inte är kastrerad och jag kommer behöva ha henne isär från hankaninen iallafall i flera månader tills han kan kastreras, men om jag har kvar Nami och adopterar bort Yumi är det inte lika säkert att de kommer överens och då är jag tillbaka i ruta ett men eftersom att Nami är kastrerad direkt kan man börja om från början. Eller finns det en chans att de kan bli vänner igen? De har bråkat rejält även nu när de börjar bli vuxna och det känns som om det är kört mellan dem… Nami är för övrigt så härlig och mysig mot människor, hon springer alltid fram och hälsar när jag kommer hem och sitter gärna på mig och myser eller klättrar omkring när jag jobbar vid datorn. På kvällen när jag ska sova kommer hon och nattar mig så ligger vi och kramas och jag klappar henne tills jag somnar. Eller borde jag adoptera bort Yumi till en ägare som redan har kaniner och bara behålla Nami själv? Kaninerna har en instagram: Bunny_potatoes Tack för svar! Med vänlig hälsning, Josefin S.

Annons:
-Aida-
2018-04-20 09:08
#1

Dras de blod i bråk bör man hålla dom isär.
Jag skulle själv ha kollat efter en hane som du säger, du väljer själv vilken hona du vill behålla, hona och hane är bästa kombinationen.
Nami låter dock lite mer självständig.
Du behöver dock inte ha den andra "ensam" om hanen ska kastreras, dela upp dom i ett rum och ha galler mellan dom så får dom ändå ut nåt av varandras sällskap i samma rum, men de kan bli lite kostsamt om dom kommer på att dom kan ta sig ut på nåt sätt.
Har du bur kan du sätta burarna brevid varandra så får dom turas om att va i rummet, eller bara hanen i en bur om den ändå ska kastreras så lär den ju vila och inte rusa runt.
Finns många olika lösningar på det.

Upp till toppen
Annons: