Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 678 ggr
Yatzy99
4/19/18, 10:11 AM

Hane påverkad av brunst?

Hej! 
Är det möjligt för en kastrerad hane (1.5 år, kastrerades vid 6 mån) att påverkas av en hona som brunstar. Trodde sånt försvann vid kastreringen men det kanske det inte gör?

Han bor nämligen med en hona på ca 9 månader (inte kastrerad) och om jag uppfattat det rätt brunstar hon för första gången nu? Allt har varit frid och fröjd från dag 1 när det gäller ihopsläpp (aldrig bråkat/jagat varandra/gjort upp rang på något synligt sätt) men igår vände det på bara nån timma och jag såg hanen rida på henne. Aldrig sett dem rida på varandra eller hanen uppvisa ngt sånt beteende ö.h.t därav blev jag förvånad.  Han har även fortsatt jaga henne under kvällen/morgonen. 

Grejen är den att det känns inte som att de gör upp rang då hanen snarare verkar uppvakta henne. Han sticker efter henne när hon springer iväg, springer runt henne i små cirklar, parar henne, fortsätter med cirklarna osv. Honan tröttnar ibland och trycker in sig i ett hörn men andra gånger är det hon som springer efter honom och försöker visa att hon är "intresserad". Emellanåt sitter de och gosar med varandra som vanligt, hanen gör glädjeskutt och överlag håller de sig fortfarande väldigt nära varandra, om än något närmre än vad de brukar.

Så för att förtydliga frågan - är det möjligt att det är honans första brunst som sker nu? Om så är, är det möjligt att hanen, trots att han är kastrerad, påverkas av det? Och tror ni det handlar om rang och sånt eller är det att de faktiskt försöker para sig?

Annons:
Ljungåsen
4/19/18, 3:39 PM
#1

Även kastrerade kaniner påverkas av sina hormoner. Det kan mycket väl vara så att honan brunstar nu, och det är det som han påverkas av. Eller så är det bara våren som påverkar. Hittade en intressant artikel, se länk nedan. https://rabbitwelfare.co.uk/rabbit-health/hormonal-behaviour-neutered-rabbits/

Ljungåsen
4/19/18, 3:49 PM
Yatzy99
4/19/18, 10:34 PM
#3

Intressant, då har man lärt sig något nytt! Har alltid varit inställd på att alla hormoner försvinner i samband med kastrering, men vid närmare eftertanke så är det ju klart lite alltid finns kvar. Tack för bra länkar! Då är det väl förmodligen något i stil med att båda fått vårkänslor eller så.

Upp till toppen
Annons: