Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 481 ggr
[Friiidaaa]
4/18/18, 10:19 PM

Trycksår

Hej Nu är det så att min kanin har börjat visa tecken på trycksår på ena baktassen. Tror orsaken är mattorna i vardagsrummet som han är ute på varje dag, de är inte särskilt mjuka. Han är annars frigående i mitt rum. Där har han också en (öppen) bur med vetbed som underlag samt en toalettlåda. Det jag undrar är hur hård/noga jag ska vara när det kommer till att behandla "såret". Just nu saknar han bara lite päls på ena hälen, det är varken inflammerat (svullet eller rött). I mitt rum har jag för tillfället lagt ut yoga mattor med handdukar ovanpå på min matta då det känns en aning mjukare än vad det gjorde med endast mattan. Tänkte även köpa inotyol imorgon för att börja smörja. Mina frågor är då om det jag tänkt göra/har gjort räcker och om det är okej att ta ner honom i vardagsrummet ändå? Kanske att jag ska lägga handdukar där också? Har hört att det kan ta flera månader att få bukt på men det känns som att jag varit ganska tidig med att upptäcka fläcken. Han visar inga tecken på att ha ont, men det är kaniner i för sig ganska bra på att inte visa.

Annons:
MuffinDigger
4/19/18, 8:08 AM
#1

Åh det är svårt det där, men om jag var du skulle jag behandla kaninen som om det vore värre. Alltså inga hårda mattor. ”Såret” kan du hålla koll på så det inte blir värre. Har du filtar hemma? Typ fleece eller annat mysigt material? Testa det i så fall!

[Friiidaaa]
4/19/18, 8:34 AM
#2

Jag har uppdaterat med att lägga ut stolsdynor för extra stöd, men gör som du säger och lägger på fleece. Får sno från syrran, hennes marsvin bor på fleece. :)

[Friiidaaa]
4/19/18, 4:36 PM
#3

Har kollat närmare på båda fötterna nu och märkt att jo, det är på andra tassen också. Men till skillnad från den högra tassen som har ett rosa märke har den vänstra fått som en vit förhårdnad. Vad kan det bero på?

Upp till toppen
Annons: