Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 370 ggr
ChickChanel
4/16/18, 7:21 PM

Kanin som trivs i vårat klimat, tips på raser?

Hej!

Detta har säkert skrivits om innan och jag har sökt men hittar inte svar så jag får skriva ett eget inlägg tänker jag 🙂

Vi har tänkt skaffa kaniner om någon vecka, kaninhuset är snart färdigt och utegården/hägnet är på gång.

Vi har haft kaniner tidigare; jag bodde i lägenhet och hade både dvärgvädur och hermelin som innekaniner, sambon hade någon okänd ras ett tag.

Det vi söker är en ras som fungerar bra att bo utomhus, huset är dragfritt osv och uppfyller alla slags krav, hägnet likaså. Det bör vara en ras som är relativt lätt att hantera, vi får räknas som relativt nya allihopa i familjen  😉 

Tanken är att ta en hane och två honor till att börja med, sen tar vi det därifrån. 

Vad har ni för tips??

Annons:
Linnea777
4/16/18, 9:01 PM
#1

Nästan alla raser funkar som utekaniner. Skulle nog inte rekommendera att ha långhåriga kaniner t.ex angora eller teddy så jag kan tänka mig att skräp fastar i pälsen på den osv. Annars kan man såklart ta hand om kaniner som behöver nya hem.

tiger tok
4/17/18, 5:53 AM
#2

Alla raser fungerar som utekaniner. Bara att välja och vraka. Men om du verkligen vill ha en svensk ras tipsar jag om gotlandskanin. Otroligt trevlig ras, har själv två st.

tixEntry
4/17/18, 9:29 AM
#3

Alla raser funkar som utekaniner, bara de får hjälp med att hålla värmen med tex ett hus med halm som isolering, lite extra mat eller så. :)

Vanliga raser är dvärgvädur, holländsk kanin, lejonhuvad, hermelin och fransk vädur. Dvärgvädurar brukar ses som de lugnaste och bra som första ras och hermeliner som energiska och lite mer krävande, men det är självklart individuellt vilken personlighet kaninen har. Om ni väljer en långhårig av något slag, dvs teddy eller lejonhuvad, var beredda på mycket borstning då det säkerligen kommer fastna saker i pälsen och bli små tovor som är svåra att reda ut.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: