Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 294 ggr
inoperative
2018-04-15 18:28

Andas fort

Hej! Tog nyss ut min hermelin på 6 mån för att springa i lägenheten och kanske 1,5 timme sen han kom ut började han göra glädjeskutt i soffan. Mellan varje skutt så la han sig ner på rygg och sedan hoppade upp igen nästan direkt. Först tyckte jag det var gulligt men nu blir jag lite smått orolig då han lägger sig ner utsträckt och andas väldigt snabbt. Det är ganska varmt i lägenheten (skulle tippa på kanske 24-25 grader inne) så tänkte direkt på värmeslag och öppnade balkongdörren men han fortsätter lägga sig ner och andas snabbt. Strök honom över öronen och han kändes någorlunda varm men inte väldigt. Hur känner jag igen ett värmeslag? Behöver jag vara orolig? Kyla ner honom ännu mer?

Annons:
Tova&Lillen
2018-04-15 18:43
#1

Om du vill kyla ner honom blöt hans öron med kallt vatten. Vet inte riktigt mer vad du ska göra. Hoppas iallafall att det inte är något allvarligt💕

inoperative
2018-04-15 20:15
#2

Åh tack! ❤️ Jag kylde ner honom och han lugnade ner sig, men kort efter började han springa (av glädje) fram och tillbaka i soffan så det verkar som att han blir ansträngd? Är det vanligt att en ung kanin blir ansträngd så lätt? Han väger ca 700 g, behöver gå upp något gram till så han får pellets en gång om dagen och är absolut inte överviktig.

Arcade-Foodie
2018-04-15 21:19
#3

Min kanin blir alltid andfådd efter han har springit omkring och lekt. Det är naturligt att man blir andfådd/börjar andas fortare och blir varm. Du har inget att vara rädd för.

inoperative
2018-04-16 10:44
#4

Skönt att höra! Har bara aldrig sett honom reagera så förut. Tack för svar!

Upp till toppen
Annons: