Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 844 ggr
Nellyh
4/14/18, 12:19 PM

Färg på kaninungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick min hona ungar. Mamma blå manteltecknad pappa vit blå ögd Men funderar på färgerna, vet att vissa är viltgrå wt men vissa ser blåa ut? De är mycket ljusare än de som ser ”svarta” ut (som jag antar är viltgråa). Får man lägga upp bild när de är kvar i boet? Admin får ta bort annars.

Annons:
Nellyh
4/14/18, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad är det för teckning på den ”fläckiga”?

Silversongshoppkaniner
4/14/18, 3:09 PM
#2

Man ser inte så bra, antigen manteltecknad eller brokad, men det e lättare och se färg när dem börjat sätta päls

Peak303
4/14/18, 9:50 PM
#3

Alla ungarna kommer bli wienertecknade och vissa av dem brokade. Färgen får du helt enkelt avvakta med tills dess att de är lite äldre. 

Kan vara både svart och viltgrå. Men även annat, vilket vi inte kan veta med tanke på att du inte skiver något om stammen.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Nellyh
4/15/18, 4:49 PM
#4

Pappan är vit bö- hans gammelfarmor är viltgrå. Sedan vet jag inte mer då allt annat är vit bö. Mamman har: svart mantel, viltsvart, viltgul, blå mantel, havanna och viltgrått.

Nellyh
4/15/18, 8:45 PM
#5

Ingen är nog viltgrå.. ser ut o vara svarta och blåa. Måste pappan ha blått bakom för att de ska kunna bli blåa ungar?

Peak303
4/15/18, 10:13 PM
#6

#5 För att gå annat än viltgrå måste det komma från båda sidor, ja.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Nellyh
4/16/18, 9:54 AM
#7

#6 Spännande. Hade förväntat mig endast viltgråa ungar. Frågan är ju om någon ens är de haha. För visst är viltgråa ljusrosa på magen o i öronen i början? Tycker inte se nån som är det. Pappan har ju viltgrå vad jag kan se bak i stamtavlan, hans gammelfarmor. Då måste de alltså vara någon ännu längre bak som har en annan färg? Typ blå ?

Peak303
4/16/18, 12:57 PM
#8

#7 En vit kanin är ju egentligen aldrig vit. 
En ex blåögd är ju en kanin som fått två gener "x" (dvs. xx) som gör att hela kaninen fick en vit färg. Men i själva verket är kaninen en annan färg under. 

Samma gäller vit rödögd, dessa saknar pigment och kan därför inte "visa" sin riktiga färg på grund av avsaknaden av melanin. 

Så din vit blåögda kan egentligen vara vad som egentligen, utan att du vet om det.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: