Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 791 ggr
Jennifer-157
2018-04-13 15:47

Frigående kanin träning?

Jag ska skaffa två stycken kaniner och undrar hur man tränar dem till att gå fritt när jag är utomhus? Jag bor i villaområde med en åker utanför baksidan och på framsidan kör bilarna 20 km/h. Vad händer om kaninerna rymmer? Hur ska man få tag på dem ifall dem inte kommer tillbaka? Jag vill att kaninerna ska gå fritt på baksidan och framsidan. Självklart skulle jag alltid gå efter kaninerna om jag inte ser dem. Om dem är på baksidan så är jag på baksidan och om dem är på framsidan så är jag på framsidan. Att jag alltid ser dem, helt enkelt. Jag har sätt "Kaningården" på YouTube hur hon tränade sin kanin men jag tycker det är sååå pinsamt att gå med kanin i koppel. Det känns som att bara småbarn gör sånt. När jag ser andra gå ut med sina kaniner så är det inte pinsamt, men jag skäms när grannarna ser. Min förra kanin gick jag bara ut med på kvällarna när det var kolsvart. Hur kan jag komma över det, att inte skämmas? När jag köpte en hamster så sprang jag in i huset för att grannarna inte skulle se, för det är ett småbarnsdjur. Jag bryr mig om vad andra tycker hela tiden. Jag måste komma över det! Vart kan man köpa bra selar och koppel? Jag vill ha 2 meters koppel :) Tipsa gärna. Nu lade jag in fler frågor, men hoppas det är okej :D (Jag är medveten om att det inte funkar för alla kaniner att gå fritt)

Annons:
Jennifer-157
2018-04-13 15:49
#1

Jag var otydlig men jag hoppas att jag får svar på alla mina frågor :D

Arcade-Foodie
2018-04-13 15:57
#2

Jag köpte mina selar+koppel från kristinalundberg01 från instagram, själv sätter jag fast min kanins koppel på en stolpe och låter honom springa runt som han vill (hans koppel är runt 8 meter långt), vilket gör att han kan springa runt på hela baksidan och håller sig inom tomtgränsen. När jag tränade min kanin att gå i koppel så gjorde jag det inomhus. Du kan även ha en Hage uppbyggd av kompost galler som du kan sätta upp och ta ner, hade det förr till min första kanin.

Jennifer-157
2018-04-13 16:00
#3

#2 När du sätter kaninen i koppel. Kan inte kaninen trassla in sig och få panik? Det gjorde mig förra kanin och han fick sån panik så han slet sig ur selen. Jag kan selträna kaninerna inomhus. Jag ska ha kompostgallerhage av 12 galler, men tänkte att dem kan få en stor yta så att dem motionerar sig själva.

Jennifer-157
2018-04-13 16:01
#4

Det är också trevligt om kaninerna är med oss när vi håller på i trädgården, istället för att sitta i en Hage. Kaninerna blir som innekaniner, följer med överallt :D

Arcade-Foodie
2018-04-13 16:45
#5

Lämnar aldrig min kanin ensam och jag har alltid koll på omgivningen, när jag ser att han påväg att trassla in sig i en buske så går jag till honom och rättar till allting. Mina kaniner har aldrig fått panik i koppel, då jag alltid har koll, om jag ser en hund så lyfter jag upp min kanin och håller honom tills de har gått förbi. Och kopplet är på en stolpe så när han springer runt så hänger kopplet med. Så har aldrig varit med om att min kanin får panik. Vet att när han blir rädd ute så lägger han sig ner, och då går jag bara till honom och lyfter upp honom tills faran är över. Hage är ju säkrast att ha sin kanin i men min kan springa igenom kompost galler xD

Jennifer-157
2018-04-13 18:04
#6

Om två kaniner inte skulle gå ihop, vad gör man då?

Mina föräldrar vill inte ha två kaninburar. Jag måste skaffa två stycken honor från samma kull om jag ska ha kaniner. Jag tycker mer om hanar men jag får inte ha en hane och en hona, för att min pappa vill inte betala kasterering för hanen. Jag sa till honom att det kan bli akut till veterinär om någonting händer. Och då kan det kosta flera tusen kronor. Han verkar tycka att djur i bur inte är lika mycket värda som våran katt. Mina föräldrar har lagt ned flera tusen kronor på katten, men dem vill inte lägga pengar på mina djur. Han tycker att det är dyrt med 800 kronor för kasterering. Och det finns ändå inga kaninungar här i Uppsala. Jag vill köpa två stycken kaniner från Fäboden, men det vill inte pappa. Han säger att det måste vara två stycken kaniner som går ihop från början. Det finns två stycken perfekta kaninburar i Uppsala, men hur ska jag göra när kaninerna flyttar ihop? En sån bur är för liten för två stycken kaniner. Pappa skulle aldrig betala en ny bur, fast att det är jag som betalar de första burarna. Han vill inte lägga ned en enda krona på mina djur. Jag måste betala ALLT själv. Jag har pengar till kaninerna och burarna, men kasterering kan jag inte betala fören nästa månad. Om vi har otur så går inte kaninerna ihop, och då vet jag inte vad vi ska göra. Eftersom att pappa inte vill ha två stycken burar. Är det någon som vet ifall Fäboden har kaniner som bor ihop? Inga kaniner bor tillsammans i burarna, men dem kanske har kaniner som funkar ihop?

Annons:
Jennifer-157
2018-04-13 18:09
#7

Jag kan lägga till att jag är 15 år, men mina föräldrar betalar ingenting. Dem skulle aldrig betala veterinär, isåfall skulle jag få spara ihop pengar och betala tillbaka senare.

Jennifer-157
2018-04-14 12:05
#8

Jag läste att kaniner som trivs i sitt hem springer inte bort om dem är lösa. Stämmer det?

Silversongshoppkaniner
2018-04-14 15:08
#9

Men tänk på att kastrera honor är dyrare än att kastrera hane, och det bättre att kastrera honor för om man ej gör det kan dem få livmordercancer och liknande

Arcade-Foodie
2018-04-15 21:27
#10

Kaniner som trivs i sina hem kan ändå springa bort om de blir skrämda, mina kaniner jag haft som springit löst har alltid varit på tomten även fast jag inte har staket. Men det är inget jag rekommenderar om man bor i ett område med många hundar. Kaniner kan ta tid att sätta ihop om man har otur. Och kan ta lång tid med vissa, känner en som hade två honor. Det tog ett halvår för henne att sätta ihop kaninerna. Bättre att skaffa kullsyskon eller köpa två honor som redan bott ett tag ihop.

Jennifer-157
2018-04-15 21:56
#11

#10 Jag kanske köper en bur som har en mellanvägg som man lätt tar bort när kaninerna går ihop. Så det får ta hur lång tid som helst isåfall.

Jennifer-157
2018-04-15 21:57
#12

Jag har otur med nästan allt i mitt liv, så jag är beredd på att det kommer ta lång tid att sätta ihop kaninerna.

Arcade-Foodie
2018-04-15 22:05
#13

Det finns många kaniner som säljs i par på blocket om du vill göra det lättare för dig själv. Det finns kastrerade hanar och honor ^^ Själv väntar jag på svar på en kastrerad hane som är rädd för människor.

Annons:
Jennifer-157
2018-04-16 07:57
#14

#13 Jag vill helst ha en ung kanin, Max 7 månader. Det finns en kanin som är 1 år, men det står inte vilket kön.

Arcade-Foodie
2018-04-16 09:04
#15

Aha, förstår det :)

Upp till toppen
Annons: