Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1031 ggr
Linnea777
4/7/18, 12:43 PM

Kanin med mask?

Min kompis har en kanin som har fått mask. 1. Kan man avmaska kaninen och isåfall var köper man det? 2. Hur smittas det? 3. Bör man avmaska alla andra kaniner man har? 4. Gissar på att man måste städa ur buren VÄLDIGT noga. Vilket blir svårt då den här kaninen går i en stor box. Och att behöva städa ur den noga, och antagligen flera gånger blir nog väldigt jobbigt. Går det att flytta ut kanin i en mindre bur under "behandlingen". Tänker att maskarna som finns kvar i boxen borde dö efter som det inte längre finns någon kanin kvar där. Och dom borde dö efter ett tag efter som jag gissar på att dom är beroende av kaninen? 5. Och hur noga behöver det städas? Räcker det att slänga allt spån eller måste man "tvätta" buren med vatten osv?

Annons:
Linnea777
4/7/18, 12:49 PM
#1

6. Och påverkar avmasknimgsmedlet magen? Och vad kan man isåfall göra åt det?

cissi_1993
4/8/18, 6:10 PM
#2

jag har ingen erfarenhet av mask  men som jag förstått det så är det väldigt viktigt att göra rent buren ordentligt då det är ägg man är rädd för men det kanske finns svar i denna länk?

 http://kaninmagazinet.se/2013/june/avmaskning.html

Emmai
4/8/18, 9:51 PM
#3

Finns väldigt bra info i länken som ovanstående skrivit. Du bör inte avmaska alla då dem kan bli immuna emot medlet. Misstänker du mask kan du skicka in ett kolla masken prov (finns på apoteket). Man bör även göra de efter att hela behandlingen är klar, så man säkert vet att masken är borta! De smittas via andra djur som har samma sorts mask (hund och katt). Sen kan de även vara pga fällning, eller stress. Maskäggen lever kvar i drygt ett år, så du kanske ska städa boxen noggrant för att undvika att masken kommer tillbaka. Ett tips? är att byta kläder mellan de drabbade kaniner(na). Eller i alla fall skor eftersom din kanin bor i en box. Jag själv skulle flyttat kaninen till en mindre bur som är lättare att städa (sålänge den är godkänd). Du bör skura rent hela buren med varmt vatten och sopa samt all inredning. När min kanin hade mask sprayade jag virkon i hela buren som en extra ”säkerhetsåtgärd” - men de är ju upp till en själv.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Linnea777
4/9/18, 4:14 PM
#4

Ska säga åt min kompis att hon ska kolla på länken:) tack för tipsen!

Linnea777
4/11/18, 8:38 PM
#5

När man ska sanera buren räcker det med bara städar ur den som vanligt och sköljer den med varmt vatten? Eller behöver man göra något mer?

Silversongshoppkaniner
4/11/18, 9:21 PM
#6

Om jag var hon skulle jag skrubba med grön såpa eller något liknande, kanske lite svårt om kaninen bor i en box?

Annons:
cissi_1993
4/11/18, 9:32 PM
#7

jag tänker att om kaninen flyttar till en mindre bur kanske det går att städa med alkohol det borde ju avdunsta och efter  något dygn borde det inte vara skadligt för kaninen? och borde ha tagit kol på det mesta?

ALLT måste ju självklart ha dunstat och man kanske inte kan hälla ut några jätte mängder men det är kanske enklare en EX. såpa ?

men innan du provar detta så är det bra om någon annan stödjer min teori eftersom jag aldrig gjort detta själv.

Linnea777
4/11/18, 10:06 PM
#8

Kaninen hade flyttat till en mindre bur i veckan. Tycker det borde funka med såpa som ni skriver?

Silversongshoppkaniner
4/12/18, 10:22 AM
#9

om hon tvättar med såpa ska hon använda grön såpa ej vanlig för grön såpa innehåller bara naturliga grejer :)

Upp till toppen
Annons: