Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1434 ggr
kaninlover99
4/5/18, 6:09 PM

Vad kan kanier äta?

Hej! jag undrar vad kaniner kan äta svara gärna jag får snart min kanin och då vil man ju vara säker.

Annons:
tixEntry
4/10/18, 9:32 AM
#1

Kaniner ska framför allt äta hö, minst 80% av allt de äter ska vara hö eller grovt gräs. Köp gärna stora påsar från djuraffären eller små höbalar från en bonde.

Förutom hö kan den få pellets, men inte mer än ett par matskedar om dagen. Pellets ska man egentligen bara ge om kaninen inte håller vikten på att äta bara hö, annars behöver den det inte. Men det funkar bra som godis för att tex öva trix. Köp inte gnagarblandingar, de är väldigt onyttiga.

På sommaren/våren äter kaniner gärna växter utifrån, tex vanligt gräs, kirskål, maskrosblad, hassel, äppel- eller päronblad och rönn. Men akta så du inte ger mycket i början, utan vänja kaninen långsamt vid det, och plocka allt från ställen där det inte är mycket avgaser i luften. Plocka inte grenar av träd utanför din/någon du känners tomt.

Den ska gärna ha en eller fler grenar i buren att gnaga på, men inte från barrträd, björk, ek eller giftiga träd.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Silversongshoppkaniner
4/11/18, 2:17 PM
#2

Basfödan är hö och den ska alltid ha tillgång till det, 24 timmar om dygnet. Ha gärna en/några pinnar i buren den kan gnaga på och på sommaren kan plocka lite maskrosblad och gräs osv och ge det. 

Pellets kan man ge kaninen på morgon coh kväll (tex 1 msk på kvällen och 2 msk på morgonen) och den ska absolut INTE ha tillgång till pellets hela dygnet då den kan börja äta det mer än hö

tixEntry
4/12/18, 11:44 AM
#3

#2 För en dvärgkanin som äter bra med hö är 3 matskedar om dagen lite för mycket skulle jag säga. För större raser kanske det går bra.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Silversongshoppkaniner
4/12/18, 9:09 PM
#4

#3 gav bara ett exempel :)

Upp till toppen
Annons: