Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 601 ggr
Luna111
4/4/18, 2:56 AM

Kaninunge uppäten?

Som jag skrev i en annan tråd, så har min kaninhona (dvärgvädur) oplanerat fått 6 st ungar… De är nu en vecka gamla, igår kväll levde de, men idag var två försvunna! Hittade en av dem död utanför buren, men den andra är fortfarande borta… Kan honan plötsligt ätit upp en unge, bara sådär? Fattar inte vart den har tagit vägen?

Annons:
Cosmonautens
4/4/18, 8:38 AM
#1

För kaniner äter inte upp sina ungar utan någon anledning.. hon kanske kände att det var något fel på den, fast då kanske hon skulle ätit upp den tidigare

Cosmonautens
4/4/18, 8:40 AM
#2

Hon kanske hade brist på något eller kände sig hotat🤔 Har faktiskt ingen aning

Katti
4/4/18, 11:33 AM
#3

Ungen har säkert dött, och då har hon ätit upp den för att den inte ska ligga och ruttna bland de andra. Helt normalt och en överlevnadsstrategi i naturen!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Luna111
4/4/18, 1:28 PM
#4

Känns konstigt bara att hon plötsligt skulle äta upp just 1 av dem. De är dessutom rätt stora och har päls. Känns märkligt att hon skulle äta upp den. Men kanske så det funkar, som ni säger. Ungen som är borta var såg stor och frisk ut, inget avvikande jämfört med syskonen. Men den kan ju ha dött ändå förstås.

Cosmonautens
4/4/18, 2:05 PM
#5

Det är inget annat djur som smitit in till ungarna och tagit en?

Arcade-Foodie
4/4/18, 3:15 PM
#6

Om de har päls och allting så verkar det konstigt att mamman helt plötsligt äter upp en unge och har i hjäl en annan. Är du säker att ingen annat djur har smitit in i buren t.ex. en råtta eller något. Men det är om de är utekaniner.

Annons:
Luna111
4/4/18, 4:59 PM
#7

Nej, ingen annat djur har kommit in. Buren var stängd. Hon bet inte ihjäl den andra, utan den ramlade ut genom burgallret och ner på marken nedanför. Som en fågelunge trillar ur sitt bo, typ. Huset hon fick ungarna i är inte alls optimalt, flera öppningar och ingen tröskel. Har inte velat flytta boet tidigare, men nu har jag flyttat boet till ett hus där som de inte kan ramla ur. Kaninmamman hade inga problem med det, hon diar dem och de är runda och fina.

Luna111
4/4/18, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bild på de som är kvar. De är ju rätt stora, har bara svårt att föreställa mig att min lilla hona skulle sätta i sig en sån… 🤔

Upp till toppen
Annons: