Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 628 ggr
Jennifer-157
2018-04-03 17:29

Minsta måttet på hage?

Jag får inte ha en stor Hage för att kaniner gräver sönder marken. Det största jag får ha är 8 kvm. Jag tycker att det är för litet för en kanin att leva i hela sommaren. Jag vill att kaninen ska ha tillgång till bur och Hage under dagen och inne i buren under natten. Hur gör man en säker Hage så att kaninen inte lyfter på stängslet eller hoppar över. Kompostgaller kan nog en kanin lyfta. Fäbodens egenbyggda burar är för höga för att en kanin ska kunna ha en trappa upp, den kommer att bli lång isåfall. Hur gör man med det?

Annons:
[AnimeV4]
2018-04-03 17:33
#1

Om du vill ha en helt säker bur som hindrar kaninen från att ta sig ut eller att andra djur tar sig in är det nog galler i botten som gäller.

Jennifer-157
2018-04-03 17:35
#2

Det blir svårt att ha galler i hela botten. Det bästa hade varit om jag visste från början att kaninen kunde vara lösgående, då spelar det ingen roll hur stor Hage man har.

[nevamisse]
2018-04-03 17:36
#3

Jag har alltid haft nät i botten till mina kaniner.

Jennifer-157
2018-04-03 17:42
#4

#3 Hur stor Hage har du?

Jennifer-157
2018-04-03 17:43
#5

Om jag bodde på landet hade det varit lätt att fixa en stor Hage, men det funkar inte när man bor i villaområde.

[AnimeV4]
2018-04-03 18:05
#6

Hönsnät kanske funkar? Går att köpa på Granngården. Håll koll på Blocket också!

Annons:
tlover
2018-04-03 19:26
#7

#6 Hönsnät är varken kanin eller rovdjurssäkert.

För en säker Hage behövs både tak och golv i tex nät.

Alternativt tak (i nät eller tex plåt) och nät som är nedgrävt minst en halvmeter (gärna mer) med en planka längst ner.

Det nedgrävda ska grävas upp och bytas med jämna mellanrum eftersom det bryts ner (ergar och plankan ruttnar). Tänk också på att byta jorden i hagen med jämna mellanrum för att minska sjukdomsrisken.

Du bör alltid ha både någon typ av golv och tak på din Hage om inte du är där hela tiden för annars så kan tex rovfåglar och rävar komma åt dina kaniner. Även hundar och katter är en fara för kaniner, hundar för att dom kan tex hoppa sönder en Hage om du har otur (varit med om det) och katter för att dom kan klättra upp i tex ett träd eller uppför en vägg och ta sig in i hagen (har varit med om väggen)

l'm back

tixEntry
2018-04-04 10:36
#8

Jo, om kaninen ska vara i hagen hela dagarna behöver den både tak och golv, eller i alla fall nergrävda väggar så det inte går att gräva sig ut eller in utan att bli upptäckt. Det stabilaste att bygga själv är nog att göra en träram och sätta nät på den, då sitter det fast ordentligt och är lätt att sätta tak på.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: