Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 592 ggr
Morötterna
4/1/18, 2:33 PM

Kastration kaninhona

Vilka för/nackdelar är det att kastrera en hona? Kan ni rekommendera några veterinärkliniker vid Uppsala? Har ni en kastrerad hona?

Annons:
Trebit
4/1/18, 5:30 PM
#1

Jag rekommenderar Mälarens smådjursklinik i Märsta, inte direkt i Uppsala men strax utanför. De har en av Sveriges kunnigaste kaninveterinärer. 🙂

Fördelar med kastrering av hona: 

  • De kan inte få cancer i livmodern/äggstockarna (vilket tyvärr är mycket vanligt hos kaniner)

  • De slipper brunst och andra hormonrelaterade beteenden 

  • Många upplever att honorna blir "trevligare" efter kastrering, då de kan bli mindre "vaktiga" kring bur/bo

  • De kan inte bli parade av vildkaniner om de rymmer / bor ute

Nackdelar:

  • Det finns alltid en viss risk med operationer, därför är det viktigt att välja en kaninkunnig veterinär. 
  • De kräver en del eftervård, att en som ägare håller koll, ger smärtlindring, och stödmatar om det behövs. Brukar vara max en vecka innan de är tillbaka i vanliga rutiner. 
  • De går inte längre att avla på (vilket egentligen inte är en nackdel om de ändå bara är sällskapskaniner)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

ninen DH
4/2/18, 11:09 AM
#2

Jag har två honor varav ena är kastrerad och andra inte. Jag skulle säga att den största fördelen för mig med att kastrera har varit att jag slipper oroa mig för att hon inte ska få cancer i livmodern. Hon har även blivit lugnare, men svårt att avgöra om det är för att hon inte är tonåring längre och tryggare med sin burkompis eller om det är för att hon blev kastrerad.

Varför vill du ev. kastrera? Pga. temperamentet eller ngt annat?

Morötterna
4/2/18, 9:10 PM
#3

För att vi har två stycken, dem rider på varandra, lite ”agresiv” under brunst men framförallt för att dem inte ska få canser.

Upp till toppen
Annons: