Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1102 ggr
Jennifer-157
4/1/18, 2:23 PM

Ta en kull

Hur många års erfarenhet behöver man för Att ta en kull? Det är ingenting jag planerar just nu, men vill gärna göra det i framtiden och när jag har ett syfte med kullen.

Annons:
Linnea777
4/1/18, 2:56 PM
#1

Finns inte något exakt antal år av erfarenhet man behöver för att Att ta en kull. Det viktigaste är att man är påläst om Avel och vet hur allt runt aveln funkar.

Peak303
4/1/18, 6:41 PM
#2

Kunskap ligger inte i antal år, utan hur mycket information man faktiskt tar till sig. När det gäller att ta kull är det viktigt att veta alla risker, hur man akutavlivar både moder och ungar om det kommer till detta. Hur friska ungar ser ut och en massa annat. 

Jag har faktiskt börjat med en sådan sidan på en hemsida. 
www.kaningenetik.weebly.com - In under allmänna råd

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

ninen DH
4/2/18, 11:00 AM
#3

"när jag har ett syfte med kullen" 🤔?

Vad skulle ett syfte kunna vara? Finns så otroligt många redan födda kaniner i behov av ett bra hem, kan inte tänka mig vad ett bra syfte med en kull skulle kunna vara. Ingen anmärkning, bara nyfiken!🙂

Peak303
4/3/18, 10:56 AM
#4

#3 Finns många syften med varför man vill ta en kull. Men Att ta en kull för att "kaninungar är söta" är ingen vettig anledning Att ta en kull för. 

Sen ska inte de seriösa behöva bli drabbade för att det finns oseriösa "avlare" där ute.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Jennifer-157
4/3/18, 2:10 PM
#5

Jag ska inte ta en kull men jag ville veta :)

tlover
4/3/18, 7:29 PM
#6

#3 Exempel jag läst eller gjort själv kan vara

Att bevara en utrotningshotad ras (gjort), att få fram ett miljövänligt kött (gjort), föra en ras vidare, Få fram en bra hoppkanin osv osv.

Jag har själv bara erfarenhet av det jag skrivit "gjort" bakom så jag kan inte så mycket om dom senare alternativen.

l'm back

Annons:
Jennifer-157
4/3/18, 8:00 PM
#7

Det känns som har man bara kan ta en kull om man bor på landet. Man kan inte ens ha 4 stycken kaniner i ett villaområde för det finns inte plats för fyra stycken hagar. Jag ser folk som har fler kaniner i villaområden, men dem tar bara ut kaninerna ett par timmar om dagen för att alla ska få komma ut. Det är elakt?

Jennifer-157
4/3/18, 8:45 PM
#8

?

Jennifer-157
4/3/18, 8:45 PM
#9

?

Linnea777
4/3/18, 9:49 PM
#10

Det är inte elakt om man låter kaninen komma ut några få timmar om dagen. Många kaniner får komma ut några få timmar i veckan.

Peak303
4/6/18, 11:02 AM
#11

#7 Jag har 7st hagar var av en är jättestor, då bor jag i ett villa område. Så allt beror på tomt osv.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Jennifer-157
4/6/18, 11:23 AM
#12

#7 Vi har en stor trädgård. Jag skulle kunna ha en lång och bred Hage på sidan av huset och en rymningssäker Hage på baksidan.

Upp till toppen
Annons: